Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lösning på värme och ventilation i en villa  (läst 2950 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Milo Sth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Lösning på värme och ventilation i en villa
« skrivet: 26 januari 2014, 16:41:48 »
Söker efter en relativ tyst värme- och ventilationslösning.
1) Frånluftpump i huset och ftx för krypgrunden? Behövs tyst FLVP (installation nära sovrumet).
2) LVVP + radiatorer (vattenvärmegolv i badrummet) och mekanisk frånluft? Uppvärm luft från huset skickas ner till krypgrunden (huset byggdes så) via en fläkt och ska sugas ut.
3) Annan lösning med behaglig inneluft?
Föredrar frisk luft än värme via ventilationen (FTX med luftbehandlingsaggregat).
« Senast ändrad: 29 januari 2014, 15:59:59 av Milo Sth »
Villa 138 kvm i två plan, byggd 1988, varm krypgrund med markradon. SystemAir fläkt skickar ner varm luft från huset till krypgrunden.  LLVP Toshiba RAS-SKVP-ND + fristående radiatorer vid minusgrader utomhus. Letar efter en relativt tyst lösning på värme och ventilation med behaglig luft.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lösning på värme och ventilation i en villa
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2014, 08:24:09 »
Du kan inte ha både FTX och frånluftpump. Det går ju inte att återvinna energin två gånger så att säga...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Milo Sth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Lösning på värme och ventilation i en villa
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2014, 15:59:19 »
Du kan inte ha både FTX och frånluftpump. Det går ju inte att återvinna energin två gånger så att säga...

Jag menar frånluftpumpen i huset och ftx i krypgrunden.
Villa 138 kvm i två plan, byggd 1988, varm krypgrund med markradon. SystemAir fläkt skickar ner varm luft från huset till krypgrunden.  LLVP Toshiba RAS-SKVP-ND + fristående radiatorer vid minusgrader utomhus. Letar efter en relativt tyst lösning på värme och ventilation med behaglig luft.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lösning på värme och ventilation i en villa
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2014, 16:01:59 »
Är FTX'en bara för att ventilera grunden? Jag har aldrig sett en sån lösning förut... Har du nån bra beskrivning av hur allt fungerar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Milo Sth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Lösning på värme och ventilation i en villa
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2014, 20:22:02 »
Är FTX'en bara för att ventilera grunden? Jag har aldrig sett en sån lösning förut... Har du nån bra beskrivning av hur allt fungerar?

Det finns FTX TERU Torpargrundsaggregat Isolerat 0-180m2 grund. Vi har markradon som ska ventileras året runt. Men jag vet inte om aggregatet  och lösningen är bra.
http://www.luftbutiken.se/ostberg/1318-teru-isolerad-radon-aggregat-ftx-0-180m2-grund.html 
Vårt hus är byggt att man skickar ner i krypgrunden varm luft och sedan återvinner värme. Inget mögel hittills. Men gammal FTX gick sönder och jag vill andas med frisk luft.
Villa 138 kvm i två plan, byggd 1988, varm krypgrund med markradon. SystemAir fläkt skickar ner varm luft från huset till krypgrunden.  LLVP Toshiba RAS-SKVP-ND + fristående radiatorer vid minusgrader utomhus. Letar efter en relativt tyst lösning på värme och ventilation med behaglig luft.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Lösning på värme och ventilation i en villa
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2014, 20:40:48 »
Om du sätter in en frånluftsvärmepump så är luften redan nerkyld när den lämnar pannan. Alltså är det ingen ide att köra ner den luften i krypgrunden till ditt FTX aggregat. Idag kör du ju rums tempererad luft in i aggregatet och på så vis värms torpargrunden lite. Så det kommer inte fungera.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Milo Sth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Lösning på värme och ventilation i en villa
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2014, 20:53:56 »
Om du sätter in en frånluftsvärmepump så är luften redan nerkyld när den lämnar pannan. Alltså är det ingen ide att köra ner den luften i krypgrunden till ditt FTX aggregat. Idag kör du ju rums tempererad luft in i aggregatet och på så vis värms torpargrunden lite. Så det kommer inte fungera.
  Om man installerar FTX i krypgrunden som ska leva sitt eget liv där utan kopplingen till husets värme och ventilation?
Villa 138 kvm i två plan, byggd 1988, varm krypgrund med markradon. SystemAir fläkt skickar ner varm luft från huset till krypgrunden.  LLVP Toshiba RAS-SKVP-ND + fristående radiatorer vid minusgrader utomhus. Letar efter en relativt tyst lösning på värme och ventilation med behaglig luft.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Lösning på värme och ventilation i en villa
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2014, 21:01:06 »
Men det är jui princip nästan lika kallt i krypgrunden som det är utomhus. Visst lite varmare är det men det känns som en dyr lösning som i bästa fall återvinner väldigt lite värme
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Milo Sth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Lösning på värme och ventilation i en villa
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2014, 13:23:26 »
Men det är jui princip nästan lika kallt i krypgrunden som det är utomhus. Visst lite varmare är det men det känns som en dyr lösning som i bästa fall återvinner väldigt lite värme
Det finns varma krypgrunder som i vårt hus.
Villa 138 kvm i två plan, byggd 1988, varm krypgrund med markradon. SystemAir fläkt skickar ner varm luft från huset till krypgrunden.  LLVP Toshiba RAS-SKVP-ND + fristående radiatorer vid minusgrader utomhus. Letar efter en relativt tyst lösning på värme och ventilation med behaglig luft.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Lösning på värme och ventilation i en villa
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2014, 13:35:03 »
om man på grund av radon behöver ventilera sin krypgrund. Och krypgrunden är designad för att vara varm.
Då är ju tanken att man använder FTX för ventilering.

Om det inte är en varm krypgrund så behövs ju inte FTXn.

Så har jag förstått det.

Jag har en granne som har samma lösning och det fungerar väldigt bra. Dom har inget radonproblem så dom behöver inte göra något mer. Dvs dom har inget behov av ftx i grypgrunden.

Men jag gissar att det finns många olika alternativ i detta fallet. Problemet är att det är en tight budget och många olika parametrar att ta ställning till.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 237
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!