I en tidigare tråd skrev jag om mina problem med supervarma element men inget varmvatten samt vad jag gjorde åt det:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49429.msg497515#msg497515Läget idag är att jag har varmt i huset, även i elementen på våning två, så om jag inte tittade in i pannan skulle jag tro allt var okej.
Problemet är bara att
manometern visar sjunkande tryck.
Typiskt är att jag höjer det till 1,0 bar (pannans vatten varmt då) och sedan händer detta:
- Dygn ett: ingen förändring i tryck
- Dygn två: trycket börjar sjunka
- Dygn tre: trycket nere på 0,5-0,6 bar
- ...
- Dygn 14: trycket nere på 0,4
- ...
- Dygn 21: trycket nere på 0,3
Pendlar lite uppåt (0,1 bar typ) ibland. Men även vid detta låga tryck fungerar radiatorerna på andra våningen!
Är detta typiskt för läckande expansionskärl eller ska jag få panik över en vattenläcka?Tolkar vattenmätaren i bilderna (före och efter påfyllning från 0,2-0,3 till 1,0) visar att det gick åt ca 4,5 dl vatten.
Dessutom tycker jag den knäpper mycket mer nu än förr, men det kan bero på att jag har luckan öppen. Förr tyckte jag dock att den mest brukar knäppa när elpatronen var igång. Är ganska van att höra hur reläer låter och jag tycker det här mer är "expanderande metall".