0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jaha ja, blev en diskussion om "vattenslask" i alla fall.Finns väl 1000 trådar att värma vatten med sol via solfångare. Läser man om återbetalningstid (solceller) på nätet får man lite olika svar.Soloptimimisten säger återbetalning på 5-10 år.Pessimisten säger minst 15 år.Sanningen är väl hur stor anläggning, bidrag, systemutformning osv.Det jag ville lufta med inlägget var hantering av överskott med solceller.Det jag kan tänka mig är att investeringen i en acctank mm bara för att korttids-spara värme under ett par sommarmånader är dyrare än att "gratis" skänka det till elbolaget, eller dumpa bort det.Kanske elbolagen/staten är intresserad av att små elproducenter får dra av producerad el mot förbrukad el i början av teknikutvecklingen. Men skulle det bli rimliga återbetalningstider och var och varannan har en sån anläggning kommer i alla fall finansminister att vilja ha sin del av kakan. Annars försvinner för mycket skatte intäkter. Elbolagen kommer också att vilja ha sin del av kakan, hur ska dom annars dra in sina vinst miljarder? /Flurken
Kul är den att bygga också
Jag har för mig att Telge energi betalade 1,50kr/Kwh.. Nu lämnar vi vattenslasket och går på hårfönsluften istället Det stod i tidningen i morse om en kille som skulle satsa på solceller, han betalade 63,000kr och skulle få 3000kwh/år, han räknade med att anläggningen ska vara återbetald på ca 20år.. Vilket tok som går på det där för 3000kwh/år, sätter han in en luftsolfångare som han bygger själv så ger den ca 500kwh/år/m2 till en bråkdels kostnad av solcellsinvestering.. Har man suterränghus eller hus med källare som kräver värme året om rekommenderar jag starkt en luftsolfångare med återcirkulation av inomhusluften..Kul är den att bygga också
Det låter ju som att det är bra business med 1,30 /kwh? Är det då enbart för energin eller hur fungerar det med elöverföringen?
Långsiktigt kommer det sannolikt vara mest fördelaktigt att maximera egenanvändningen. De höga ersättningar som man kan få idag kommer fasas ut när antalet mikroproducenter blivit högt. Det kan tom vara så att en del energibolag kommer ta bort sina höga ersättningar direkt skatteavdraget införs. I Tyskland är egenanvändning ett hett ämne pga utfasningen av deras inmatningsersättning. På EUPVSEC förra året var en stor del av presentationerna inriktade på egenanvändning.