0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har aldrig fattat varför det finns just ett "underhållsvärmeläge", man borde väl kunna ställa temperaturen helt fritt i intervallet 10-30 grader, minst.
Om det är en någorlunda 'modern' stuga med moderna ytskikt och diffusionsspärr så skulle iallafall jag försökt hålla minst 17-18 grader.
Det är väl för att det är annan logik för att hantera avfrostning och annat när man kör på låg temperatur inne. Istället för att ha logik som anpassar sig efter tempen så har man två lägen...
Man brukar ju tala om 5% besparing/grad man sänker rumstempen.5 X 8 = 40%.Då du värmer med värmepump så kostar uppvärmningen bara 1/3-del mot elvärme, så du sparar alltså ca 13.3% av du skulle ha sparat om du sänkt temperaturen om du haft direktverkande el.Om värmepumpen förbrukar 10 kW/dag i snitt så kanske du sparar 3-4 kWh/ (jag tror besparingen blir mindre om man sänker temperaturen med många grader jämför med om man sänker bara en grad från normal rumstemp, därav 30-40% besparing)Är det värt 3-4 kr/dag, som mest, att ha ett utkylt hus när ni kommer dit?Det funkar väl iofs om ni kan höja tempen ett dygn innan ni kommer dit, då har husstommen antagit en mer normal temp, men annars vet jag inte, brukar kännas kallt i ett hus där man låtit stommen bli kall, även om luften är så varm som man vill ha den.En fjärrstyrning brukar kosta rätt mycket, så det tar nog ett antal år att tjäna in den.Sen har du ju det som purjo skriver om, risken att stugans ytskikt åldras av ständiga temp/fuktväxlingar.Jag har aldrig fattat varför det finns just ett "underhållsvärmeläge", man borde väl kunna ställa temperaturen helt fritt i intervallet 10-30 grader, minst.
Enklast är väl att köpa en enkel elmätare man sätter i vägguttaget och jämföra några veckor?
Då är det lite krångligare... Visst kan ni ta dit en elektriker som sätter in en elmätare i proppskåpet, typ sån här:http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/117-mid-certifierad-1-fas-elmatare.htmlMen det är ju inte helt gratis, så det är nog inte värt att lägga ner dom pengarna på att bevisa att man inte förlorar så mycket pengar på högre temp...