Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: 10gr VS 18gr  (läst 3648 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gerre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
10gr VS 18gr
« skrivet: 24 januari 2014, 12:28:21 »
Hej !

Jag för en diskussion med min "bättre" hälft om hur mycket extra det kan kosta att
sätta pumpen på 18 gr istället för 10 gr underhållsvärme i vår sommarstuga. (Jag brukar tillbringa varannan helg där på vintern)
Kan någon vänlig själ tala om för mig mellan tummen och pekfingret hur många Kwh i skillnad
det kan röra sig om på en månad om det i snitt är låt säga -7gr i utomhustemp.

Några förutsättningar: Det är ca 70kvm att värma, vi har en Bosch AAA 6,0 (3år gammal), stugan är väl sådär isolerad.

Mvh. Ove

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12859
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: 10gr VS 18gr
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2014, 13:04:18 »
Om det är en någorlunda 'modern' stuga med moderna ytskikt och diffusionsspärr så skulle iallafall jag försökt hålla minst 17-18 grader.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29989
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 10gr VS 18gr
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2014, 14:01:03 »
Man brukar ju tala om 5% besparing/grad man sänker rumstempen.
5 X 8 = 40%.
Då du värmer med värmepump så kostar uppvärmningen bara 1/3-del mot elvärme, så du sparar alltså ca 13.3% av du skulle ha sparat om du sänkt temperaturen om du haft direktverkande el.

Om värmepumpen förbrukar 10 kW/dag i snitt så kanske du sparar 3-4 kWh/ (jag tror besparingen blir mindre om man sänker temperaturen med många grader jämför med om man sänker bara en grad från normal rumstemp, därav 30-40% besparing)
Är det värt 3-4 kr/dag, som mest, att ha ett utkylt hus när ni kommer dit?
Det funkar väl iofs om ni kan höja tempen ett dygn innan ni kommer dit, då har husstommen antagit en mer normal temp, men annars vet jag inte, brukar kännas kallt i ett hus där man låtit stommen bli kall, även om luften är så varm som man vill ha den.
En fjärrstyrning brukar kosta rätt mycket, så det tar nog ett antal år att tjäna in den.

Sen har du ju det som purjo skriver om, risken att stugans ytskikt åldras av ständiga temp/fuktväxlingar.

Jag har aldrig fattat varför det finns just ett "underhållsvärmeläge", man borde väl kunna ställa temperaturen helt fritt i intervallet 10-30 grader, minst.  Sc:,h
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12859
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: 10gr VS 18gr
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2014, 14:41:33 »
Jag har aldrig fattat varför det finns just ett "underhållsvärmeläge", man borde väl kunna ställa temperaturen helt fritt i intervallet 10-30 grader, minst.  Sc:,h

Det är väl för att det är annan logik för att hantera avfrostning och annat när man kör på låg temperatur inne. Istället för att ha logik som anpassar sig efter tempen så har man två lägen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gerre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
SV: 10gr VS 18gr
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2014, 14:43:58 »
Om det är en någorlunda 'modern' stuga med moderna ytskikt och diffusionsspärr så skulle iallafall jag försökt hålla minst 17-18 grader.
Nja, jag kallar den sommarstuga men i själva verket är det ett ca 100 år gammalt torp som är utbyggt med en hall och ett toalett/duschrum i början på 80-talet.Halva vinden är isolerad , men den oisolerade delen har vi kallställt vintertid.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29989
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 10gr VS 18gr
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2014, 14:49:09 »
Det är väl för att det är annan logik för att hantera avfrostning och annat när man kör på låg temperatur inne. Istället för att ha logik som anpassar sig efter tempen så har man två lägen...

Visst, det förstår jag, men det finns väl inget som hindrar att man automatiskt byter logik när man passerar ett visst inställt börvärde i intervallet 18 till 10 grader, var det nu krävs en ny logik.
Känns som att en konstruktör tänkt fort, men fel, och hela branschen bara kopierar utan att någon enda person tänkt till.
Mycket märkligt.

Eller så är det fel på min hjärna, jag tänker alltid, kunde man inte göra detta bättre?
« Senast ändrad: 24 januari 2014, 14:50:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12859
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: 10gr VS 18gr
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2014, 15:00:30 »
Ja, varför skall tillverkaren lägga ner pengar på att ändra nåt som funkar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gerre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
SV: 10gr VS 18gr
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2014, 15:24:20 »
Man brukar ju tala om 5% besparing/grad man sänker rumstempen.
5 X 8 = 40%.
Då du värmer med värmepump så kostar uppvärmningen bara 1/3-del mot elvärme, så du sparar alltså ca 13.3% av du skulle ha sparat om du sänkt temperaturen om du haft direktverkande el.

Om värmepumpen förbrukar 10 kW/dag i snitt så kanske du sparar 3-4 kWh/ (jag tror besparingen blir mindre om man sänker temperaturen med många grader jämför med om man sänker bara en grad från normal rumstemp, därav 30-40% besparing)
Är det värt 3-4 kr/dag, som mest, att ha ett utkylt hus när ni kommer dit?
Det funkar väl iofs om ni kan höja tempen ett dygn innan ni kommer dit, då har husstommen antagit en mer normal temp, men annars vet jag inte, brukar kännas kallt i ett hus där man låtit stommen bli kall, även om luften är så varm som man vill ha den.
En fjärrstyrning brukar kosta rätt mycket, så det tar nog ett antal år att tjäna in den.

Sen har du ju det som purjo skriver om, risken att stugans ytskikt åldras av ständiga temp/fuktväxlingar.

Jag har aldrig fattat varför det finns just ett "underhållsvärmeläge", man borde väl kunna ställa temperaturen helt fritt i intervallet 10-30 grader, minst.  Sc:,h

Hej !
Jag tycker inte heller det är värt 3-5:- dagen och det är ungefär vad jag har trott att det skall kosta extra, men du vet att övertyga ett fruntimmer det är inte lätt :( ......Men nu skall jag banne mig lyckas ;)
Vi har iofs en Husqvarna vedspis i köket som hjälp när vi kommer dit men det tar sin tid att få upp tempen
till 20 gr. Samtidigt ställer man ju upp elementen för att fortare få upp comfortvärmen och då snurrar elmätarn
på i rask takt.
Jag har också som du skriver tänkt skaffa en fjärrstyrning, men anser att det blir för dyrt.
Så summa summarum tror jag det blir till att ha pumpen på 18gr fortsättningsvis  :)

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12859
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: 10gr VS 18gr
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2014, 15:26:35 »
Enklast är väl att köpa en enkel elmätare man sätter i vägguttaget och jämföra några veckor?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gerre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
SV: 10gr VS 18gr
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2014, 15:39:30 »
Enklast är väl att köpa en enkel elmätare man sätter i vägguttaget och jämföra några veckor?

Jag är ingen Einstein på sånt här men vi har pumpen på en separat säkring i proppskåpet.
Hur kan man gå tillväga för att mäta då ?

Mvh.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12859
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: 10gr VS 18gr
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2014, 15:42:39 »
Då är det lite krångligare... Visst kan ni ta dit en elektriker som sätter in en elmätare i proppskåpet, typ sån här:
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/117-mid-certifierad-1-fas-elmatare.html
Men det är ju inte helt gratis, så det är nog inte värt att lägga ner dom pengarna på att bevisa att man inte förlorar så mycket pengar på högre temp...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gerre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
SV: 10gr VS 18gr
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2014, 16:26:26 »
Då är det lite krångligare... Visst kan ni ta dit en elektriker som sätter in en elmätare i proppskåpet, typ sån här:
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/117-mid-certifierad-1-fas-elmatare.html
Men det är ju inte helt gratis, så det är nog inte värt att lägga ner dom pengarna på att bevisa att man inte förlorar så mycket pengar på högre temp...

Håller med, det låter för dyrt att lägga ner tid å pengar på det ....
Jag anser att jag fått ett svar ändå och det är att höja värmen till 18gr, för det jag förlorar
i elkostnad vinner jag i comfort istället :)

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1274
  • A++ SCOP 4,8
SV: 10gr VS 18gr
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2014, 23:26:40 »


Jag har aldrig fattat varför det finns just ett "underhållsvärmeläge", man borde väl kunna ställa temperaturen helt fritt i intervallet 10-30 grader, minst.  Sc:,h
Daikin har steglös underhållsvärme mellan 10 och 30 °C.
Toshiba har ställbar underhållsvärme +5 till +13°C 
« Senast ändrad: 27 januari 2014, 23:29:15 av Zelda »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29989
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 10gr VS 18gr
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2014, 08:01:54 »
OK, så då är det inte ALLA som följer, Daikin kan väl anses vara de enda som tänkt själva.
Toshibas lösning verkar vara en kompromiss, och jag förstår fortfarande inte varför man har dessa gränser, exakt vad är det som gör att Toshiba inte kan fungera i intervallet 13 till 17 grader?
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme