Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe 1110, går konstant
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 1110, går konstant (läst 1345 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
villaorion
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
villaorion
Nibe 1110, går konstant
«
skrivet:
22 januari 2014, 21:41:40 »
Citera
Någon som kan hjälpa mig med inställningar? Min värmepump går konstant. Huset är från 1897 och ca 260 kvm stort i två plan med oisolerad källare ( där pumpen står ) men f.ö isolerat och bra fönster. Värmen inomhus är helt Ok om inte det blåser mycket kallt länge då har vissa rum svårt att hålla behaglig temperatur. Pumpen är ca 10 år gammal men det mesta blev utbytt i den för 1 år sedan pga haveri. 3 st djupa borrhål på tomten. nu är utetemp ca -3 grader och pumpen går som sagt konstant. Jag är nybörjare på detta men vill lära mig sköta pumpen. Jag har märkt att vid sträng kyla så går pumpen hela tiden men nu vid bara nån minusgrad skall den väl klara. Ok det blåser friskt ute. Jag får ingen hum om orsaken i instruktionsboken och vill att någon delar med sig sina kunskaper
Tacksam för alla tips och råd, jag har sett att här finns folk som vet det mesta om värmepumpar. Läste någonstans att konstant drift var bättre än många starter och stopp, Vie so?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30173
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Nibe 1110, går konstant
«
Svar #1 skrivet:
22 januari 2014, 21:47:49 »
Citera
Läs av lite temperaturer på värmepumpen, VB-Fram, VB-r KB-in, KB-ut när bara kompressorn går (ej elpatron) och den värmer huset (ej varmvatten)?
Vilken effektmodell är det på värmepumpen?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
villaorion
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
villaorion
«
Svar #2 skrivet:
22 januari 2014, 22:13:52 »
Citera
Hej och tack för snabbt svar.
VB-fram 54(43)
VB-r 38(A)
KB-in 0
KB-ut -6(-12)
Effekten har jag inte hittat, skall jag öppna pumpen för att hitta det?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30173
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
23 januari 2014, 07:12:11 »
Citera
Hej!
Effekten står på en liten klisterlapp någonstans på den (på min är det ovanpå men det borde du sett).
Annars kan du lossa panelen och kolla om det står på plåtlådan med kompressorpaketet?
Det ser annars ut som att det är dags att rensa smutsfilter på både kalla och varma sidan.
Tempdiffen på kalla sidan bör vara 3-4 °C och på varma sidan 7-8 °C, det där ser inte riktigt OK ut.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe 1110, går konstant
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 644
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
jehu
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info