Ja min redogörelse var väl i högsta grad förenklad och jag hoppade över värmeavgivningen vid fasövergångar. Men jag är inte säker att alla kan tillgodogöra sig en mer omfattande beskrivning. Men tack i alla fall för din kria, som vi då får kalla extrem överkurs!
Däremot tycker jag att Robbens pump uppför sig lite märkligt. Men som sagt öppna tilluften och frånluften. Kolla att avluften är över eller nära noll. Givarna kan visa lite fel. Det får man ta med i beräkningarna. Att du får denna siffra i framledning är märkligt. Jag har även detta på min pump - men jag har ett innetermostat, som stökar till det. Min pump går upp till 53 grader - de sista 3 graderna är elpatronerna avstängda. Därefter sjunker den till 50 grader då startare kompressorn. Vid 47 grader slår elpatronerna till. Att panntempen skulle sjunka till 39 innan både kompressor och elpatroner slår till verkar märkligt. Någon av de givare som finns måste vara felaktig. Kompressor och elpatron skall inte starta och stänga samtidigt. Har du du avluften korrekt så skall inte kompressorn stanna för avfrostning utan gå hela tiden (vintertid). När det blir ca >+5 grader ute så brukar kompressorn själv klara värmen.
Jag har även köpt en trådlös (pannan står i källaren) termometer med givarsladd och känselkropp som jag monterat på framledningen. Jag har även pillat in en liknande i ett tomt rör i pannan. Då vet jag exakt vilken temp som gäller för framledning och panna. Dessa värden är lite skilda från FLVP:s kanalvisning.