Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe Fighter 310P
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe Fighter 310P (läst 4097 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Adamlbb
Gäst
Adamlbb
Nibe Fighter 310P
«
skrivet:
22 januari 2014, 17:39:17 »
Citera
Hejsan!
Har en Nibe 310P Fighter panna hemma som vi har kopplat bort elpatron på. Däremot skulle jag vilja veta om det finns någon sätt att kan säkra ner elpatronen så att den hamnar på ca 1kWh?
Vi använder den som varmvatten beredare och sedan kör vi fram 40 grader på radiatorerna i sovrum samt badrum och tvättstuga och det fungerar bra. Däremot skulle jag kunna tänka mig lite högre framledning men som sagt sökra ner elpatronen eller liknande?!
Går det och isf tips eller andra ideér uppskattas =)
Tack på förhand!
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7722
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: Nibe Fighter 310P
«
Svar #1 skrivet:
22 januari 2014, 18:13:31 »
Citera
Det går rätt enkelt att koppla om effekten på din Nibe, i monterings och skötselanvisningen sid 23 finns det ett kopplingsschema där det tydligt framgår hur det är kopplat. Det är bara att koppla bort dom trådar som man inte behöver för att få önskad effekt. Kan man inte läsa kopplingsschemat tycker jag att man ska ta hjälp av någon som kan så att det inte blir fel, tex en elektriker.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Adamlbb
Gäst
Adamlbb
«
Svar #2 skrivet:
22 januari 2014, 18:35:30 »
Citera
Precis, enligt kopplingsschemat så har vi pannan på 6 kWh sen vi köpte huset. Men eftersom vi använder elementslingan så kan jag ju inte koppla bort den! Vilket betyder att 2kW måste ligga kvar på den "M". Sedan måste jag ha så att det går att få varmvattnet som vi duschar i att bli varmt med hjälp av patronen och min fråga då är om det går på samma? För isf är lägsta effekten jag kan säkra ned min panna till 2 kW?! Har jag fattat det hela rätt (svenske kocken)? =)
Eller måste jag ha 1 kW och sedan 2kW på elementslingan enligt schemat?
Givetvis kommer jag låta en elektriker (lokala) titta på detta, det är bara jag som är lite intresserad hur det går att lösa då jag byggt om uppe och ska bestämma mig för värme =)
// Adam
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7722
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #3 skrivet:
22 januari 2014, 18:50:19 »
Citera
Eftersom det är samma "element" som värmer varmvatten och gör värmen måste du ha en effekt inkopplad. Säkra ner går inte för det är inte säkringen som styr utan värmepatronen. Men du har ingen orsakt till att ha en lägre effekt för varmvatten den energi som går åt till varmvattnet är den samma oavsett hur många kW elpatronen är på. Liten effekt så tar det lång tid att värma vattnet stor effekt så går det fort, men energin blir den samma.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
R Göran
Expert på värmepump
Stad/land: Mariefred
Antal inlägg: 208
Karma +0/-1
R Göran
«
Svar #4 skrivet:
23 januari 2014, 01:19:40 »
Citera
Pannan levereras normalt kopplad till 8 kW då drar hela systemet ungefär 3 kW per fas; dvs jämn belastning. Om ni har 6 kW inkopplat så är relä 67 urkopplat (man drar ut matningen till ena lindningen). Vill du ha enbart 3 kW så finns det två lösningar.
1. Koppla in relä 67 igen och koppla ur relä 10 istället. Då blir det 3 kW på värmepatronerna.
2. Koppla in både relä 67 och relä 10 dvs som man har vid 9 kW drift. Lossa därefter fas-matningen till värmepatronerna märkta C, B och M. Isolera ändarna så att ingen kortslutning kan uppstå.
Hela stativet skall givetvis vara strömlöst vid dessa övningar!
Själv använder jag faktiskt bara 2 st 1 KW elpatroner, då får man en ganska jämn belastning på faserna på 3x 1 kW och kan köra hela pumpen på 10 ampere säkring; på 1,5 kvmm elledning. Annars behövs det 16 ampere och 2,5 kvmm ledning.
Framledningstemperturen ökar om du vrider ratten "Förskjutning av värmekurva" medsols. För en effektiv drift öppna alla eventuellt stängda frånluftsdon. Kolla tilluftdonen att de finns samt kolla avluftstemperaturen på kanal 05. Den skall vara lägst >0 grader och högst +3. Då avfrostar inte anläggningen; dvs kompressorn går hela tiden om det behövs. Justeringen av fläkthastigheten, som bestämmer avlufttemperaturen gör du med transformatorn.
«
Senast ändrad: 23 januari 2014, 01:26:57 av R Göran
»
Loggat
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.
Adamlbb
Gäst
Adamlbb
«
Svar #5 skrivet:
23 januari 2014, 08:40:38 »
Citera
Hejsan R-Göran! Jag vill som sagt ha framledning till element. Kan jag köra på 2 kWh isf? Gärna så lågt som möjligt. Vad är då alternativen F,E,D?
Och då koppla bort C,B,M ?
Sedan har vi idag avluftstemperatur på +3 som var högsta samt alla frånluftsdon öppna.
// Adam
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10213
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #6 skrivet:
23 januari 2014, 09:38:24 »
Citera
Elpatronen är på 9 kW varav 8 kW är inkopplad vid leverans från fabrik och ni har kopplat ner till 6 kW enligt manualen(?) Elpatronen är uppdelad på 3 st slingor á 2 kW vertikalt (C,B,M på elpatronen) och 3 st á 1 kW horisontellt (F,E,D på elpatronen). Med 3 st menas här 1 per elektrisk fas. Nu har ni förmodligen kopplat ur kontaktor 67 för att bara få 6 kW inkopplad elpatron.
Börja med skruva ur/stänga av säkringarna till värmepumpen i proppskåpet och slå av arbetsbrytaren på väggen innan alla arbeten. Därefter kan man lossa plåtarna på framsidan värmepumpen och då syns utsidan av elpatronen med alla ledningarna till den. Ta hjälp av en riktig elektriker om ni är det minsta osäkra på detta! Kopplar man fel kan effekten bli den tredubbla och säkringarna ryker förhoppningsvis innan panntrycket flyger i höjden.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
R Göran
Expert på värmepump
Stad/land: Mariefred
Antal inlägg: 208
Karma +0/-1
R Göran
«
Svar #7 skrivet:
23 januari 2014, 21:06:15 »
Citera
Josth, vad fick du ge för denna överhalning av FLVP?
Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Loggat
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.
Adamlbb
Gäst
Adamlbb
«
Svar #8 skrivet:
24 januari 2014, 08:26:05 »
Citera
Men då skulle jag kunna be elektrikerna att lägga om effekten så att den endast ligger på:
1 st á 1 kW horisontellt ? Och då välja någon av F,E,D på elpatronen? Och då enbart ha den och ingen annan, det skulle fungera eller? Så att den går på 1 kW istället för 6 kW när elpatronen används?
// Adam
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #9 skrivet:
24 januari 2014, 08:33:36 »
Citera
Det har kostat mig och försäkringsbolaget drygt 30 tkr. Då har jag ändå bytt några delar själv (lagerbyte fläkt, ny cirkulationspump, läckande säkerhetsventil 2ggr, renspolat och installerat VB smutsfilter, ny kraftigare fläkt) och sparat flera tusen på detta, annars hade det blivit 40 tkr. Dessutom har jag gjort vissa egna modifieringar såsom byte till flexrör vid kanalanslutningarna, bättre ljudisolering och värmeisolering runt om.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #10 skrivet:
24 januari 2014, 08:41:52 »
Citera
Visst skulle det gå att göra så och få en elpatron på bara 1 kW. (Välj med fördel en av de andra faserna än den som kompressorn och elektroniken är kopplad på). Men då kanske den inte längre klarar att värma såväl varmvatten, sovrum, badrum och tvättstuga när det blir kallt vinterväder!?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe Fighter 310P
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 731
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Daikin_
Bobone
TS Comfort AB
sorenander
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info