0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag älskar värme! SV: Kanske en höjning av COP/inbesparing vid avfrostning ? « Svara #5 skrivet: 2005-10-12, 16:35:02 » --------------------------------------------------------------------------------Jag drog ner ventilationen (ej badrum och köksfläkt) så den slutar en dec bakom pumpens utedel och fick en pump som jobbar lugnare och avfrostar mer sällan än tidigare. Jag har ingen koll på besparingar då jag bara kört en vinter. Kolla in den här sidan för mera tips http://www.hmaudio.se/huset/ventil01.htmThomas
Frånluftsvärmepumpar kyler bara ner till ett par plusgrader för att undvika frost och is. Där för blir ju verkningsgraden lägre än för en luft/luft värmepump som kan kyla ner till långt under 0-strecket.MVH/Gano
Hej Original GamblernOm man sätter den på vinden så måste nog utblåset vara utanför huset, d v s utedelen sitta mitt "i" väggen eller utanför/tätt på väggen med ett hål in till vinden. Ett litet snedtak är nog att rekommendera så det inte regnar in. Sedan får man nog kolla upp att takfotsventilationen är tillräcklig så att det inte bildas undertryck på vinden, då kan det dra ut en massa värme. Kan bli lite vanskligt med vattnet från avfrostningarna också, en lång slang fryser garanterat inuti.Lät det kompetent ? Ärligt talat har jag inte den blekaste. Men intressant diskussion dock.MVH/Gano