Hej.
Jag har en enkel luft/luft vp Panasonic E9LKD. Den har fungerat bra sedan installation för ca 8-9 år sedan.
Sedan utetemp sjönk till minusgrader för någon vecka sedan ger den nästan ingen värme. Den indikerar felkod F11 som ska antyder att det är nåt med fyrvägsventilen. Jag läste tråden
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35604.0 som handlade om bl a F11. Mitt kretskort är missfärgat på samma ställe som trådförfattaren Per45 berättar om.
Utedelens värmeväxlare blir frostigt vit bara på mitten, tidigare när vp'n gav bra värmeeffekt blev hela värmeväxlaren på utedelen frostig.
Efter avfrostning startar kompressorn och varvar upp någorlunda, jag tycker mig minnas att varvet varit högre tidigare vintrar, särskilt när det varit många minusgrader. Den arbetar på detta kanske mellanhöga varvtal några minuter för att sedan varva ned igen och gå med ett lågt varvtal ett tid innan nästa avfrostning startar.
Innedelens fläkt går aldrig över lägsta varvtal, tidigare vintrar brukar den flåsa på ordentligt.
Nu till frågandet, kan det vara så att kylmedel läckt ut på nåt sätt och att det visar sig som F11?
Finns det nåt sätt att kolla om fyrvägsventilen fungerar? Felsökningsschemat för F11 antyder att det kan vara fel på ngn tempsensor, glapp i kontaktdonet, kass spole i dragmagneten till ventilen eller fel på "kretskortet", om inte själva ventilen gått sönder. Om allt elektriskt verkar ok, finns nåt sätt att "smörja" den rörliga delen i ventilen?
Tacksam för råd innan jag hugger in på kretskortet!
Mvh Torsten