Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Styrning rumsgivare - Faktor, vad kör ni på för inställning på Nibe 750?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Styrning rumsgivare - Faktor, vad kör ni på för inställning på Nibe 750? (läst 3096 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
shogo
Expert på värmepump
Antal inlägg: 247
Karma +0/-0
Kön:
Inaktiv
shogo
«
skrivet:
18 januari 2014, 10:20:08 »
Citera
Vi skaffade kamin i höstas och jag har sedan igår prövat att styra värmen inomhus med rumsgivare i stället för på termostaterna då jag upplevde att systemet inte hann ikapp efter att ha haft slingorna strypta länge vid frekvent eldning.
Satte innetemp till 22 °C (kan tänka mig att sänka till 21,5 sen men ville inte riskera att det blev för kallt när man kör med nya inställningar) och faktor till 2.0.
Såg igår att cirkulationspumpen ofta gick ned på 1% men när jag kände på den så verkade den snurra på, har svårt att tro att det bara skulle vara 1% av maxhastighet så jag gissar att det rullar runt en del varmvatten i slingorna ändå.
Det jag inte blir klok på är att idag efter att ha eldat ett tag så visar innetempen dryga 23 °C, beräknad framledning till runt 30 °C och ändå så ligger elpatronen (gradminuter runt -900 i morse) på och den skickar ut 35 °C vatten i slingorna.
Provade att sätta faktor till 4.0 och då kändes det som att pumpen gick ned i viloläge, lite som man kan tycka att den borde även innan, men satte tillbaks faktor till 2.0 innan jag har mer koll på hur allt detta hänger ihop.
Några fler som kör med 750+kamin, hur gör ni?
Loggat
Inaktiv användare (bor i lgh nu).
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Styrning rumsgivare - Faktor, vad kör ni på för inställning på Nibe 750?
«
Svar #1 skrivet:
18 januari 2014, 16:50:49 »
Citera
Kör med bergvärme + kamin, har faktor 6 men det blir ändå att par grader varmare inne när man eldar.
Men värmepumpen skickar ut betydligt lägre temp då man eldar, så det hjälper säkert.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
shogo
Expert på värmepump
Antal inlägg: 247
Karma +0/-0
Kön:
Inaktiv
shogo
«
Svar #2 skrivet:
18 januari 2014, 21:01:01 »
Citera
Faktor 6, ok jag tror att jag provar att höja ett steg till faktor 3.0 då vi ha vattenburen golvvärme och jag antar att ni har radiatorer som kommer igen snabbare, gäller väl att hitta en nivå som drar av på effekten tillräckligt vid eldning men som inte låter plattan kylas av för mycket.
Loggat
Inaktiv användare (bor i lgh nu).
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
18 januari 2014, 21:24:53 »
Citera
Jo, jag har radiatorer.
Huset är dock värmetrögt med mycket betong + tegelfasad.
Nu myseldar jag bara så värmen sprider sig inte särskilt bra i huset, men en brasa varar bara ett par timmar så det spelar mindre roll, resten hav huset hinner inte bli utkylt när värmepumpen drar ner på värmen.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1195
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
dvolod
isak750
Nocoll1948
krambriw
Josth
alvinpalv
Panterna
Smurfen.
Shortcut
Rdx
jishi
larryd
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info