0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är det som knäpper? Är det lite överallt, eller nåt specifikt ställe? Testa att lossa lite på de klammer som håller fast rören om det går. Eventuellt kan man smörja med lite matolja om rören ligger i spänn mot nånting.Annars tycker jag att en 100l tank borde ta hand om temperatursvängningarna. Är du säker på att den är kopplad rätt?
Eliminerades helt genom att flytta/ta bort infästningar närmare hörnet än 1,2 m.
Jag kan rekommendera att, om det inte redan är utfört så, att du förser alla röranslutningarna för VS, VV o KV med flexibel slang. Då minimeras risken för att vibrationer och värmespänningar förs vidare till övriga rörsystemet. Du anger att din VP är installerad under hösten 2013. Har du fått VP:n med den nya mjukvaran? Den har ju temperaturstyrning på pumparna vilket bla innebär att i slutet av VV sekvensen är hastigheten på VS-pumpen nere i under 10% av varvtalet och när växelventilen slår över och kompressorn stannar antar VS-pumpen vilolägesvarvtalet som default är 30%. Det medför ju att det inte är några större mängder extra varmt vatten som skickas ut och tillsammans med knäpptanken är min erfarenhet att det inte knäpper något alls. Om du inte har den nya mjukvaran så borde ditt problem lösas när du har möjlighet att uppdatera.
Flexibel slang: Eftersom anslutningarna sitter i bakkant och du troligen skall framåt byter du vinkeln mot en så lång flexslang som får plats. Denna böjer du till en mjuk 90-graders böj. Då tar den upp vibrationer och värmespänningar i två led.Flexslang finns hos rörgrossisten, tex Beulcos diffuflex med slätände. Denna kan du både pressa eller klämringa.Mjukvara: Kan det inte på rak arm men det enklaste är att sätta in en USB-sticka i urtaget, välja USB-menyn och trycka på uppdatering. Då står det i klartext vilken version du har. Den nya heter V3105R7. Om du har värmepumpen med den senaste mjukvaran skall du också ha Nibe Uplink interfacet så att du kan koppla upp dig mot nätet. Det kanske du vet på rak om arm om du har eller ej.