Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Montering av extern tempgivare (BT25)  (läst 5415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad foogy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Montering av extern tempgivare (BT25)
« skrivet: 16 januari 2014, 20:23:39 »
Jag har en 1245-8kW tillsammans med en UKV-100 och vill ha koll på framledningstemperaturen efter UKV:n.
Nibe hjälpte mig med själva givaren. Nu har jag några funderingar på hur jag ska montera den.
Ska jag fästa den på kopparröret så nära utgången från UKV:n som möjligt? Eller kan jag fästa den nån meter eller två bort på röret? (Kanske inte har någon praktiskt betydelse?)

Enligt manualen ska man använda buntband, värmeledningspasta, aluminiumtejp och isolertejp för att fästa givaren på röret. Värmepasta (kylpasta) och aluminiumtejp finns på kjell.com. Men var hittar jag isolertejp?
177 kvm villa 1½ plan i Norrköping. Nedervåning från 1968 och övervåning från 1981. Nibe F1245-8. 180 m borrhål. Nibe UKV 100 knäpp/arbetstank. Radiatorer i alla rum. Frikyla med Eveco Yardy MVP 45. Värme och kyla installerat hösten 2013.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Montering av extern tempgivare (BT25)
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2014, 20:29:43 »
Har du en bit armaflex går det också bra. Sen buntband runt det.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Montering av extern tempgivare (BT25)
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2014, 20:33:28 »
Har du extern cp till radiatorerna ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad foogy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montering av extern tempgivare (BT25)
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2014, 21:14:08 »
Har du extern cp till radiatorerna ?
Nej. Borde jag ha det?
177 kvm villa 1½ plan i Norrköping. Nedervåning från 1968 och övervåning från 1981. Nibe F1245-8. 180 m borrhål. Nibe UKV 100 knäpp/arbetstank. Radiatorer i alla rum. Frikyla med Eveco Yardy MVP 45. Värme och kyla installerat hösten 2013.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Montering av extern tempgivare (BT25)
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2014, 21:18:00 »
Nej cp behövs inte men har du inte det skulle jag inte montera BT25 givaren vp kommer att styra gradminut beräkningen efter den givaren om den monteras och det gör vp bättre utan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad foogy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montering av extern tempgivare (BT25)
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2014, 21:32:30 »
Nej cp behövs inte men har du inte det skulle jag inte montera BT25 givaren vp kommer att styra gradminut beräkningen efter den givaren om den monteras och det gör vp bättre utan.
Aha. Så ur värmepumpens synvinkel spelar det ingen roll om det finns en UKV (utan cp) inkopplad eller inte? Trodde det var av värde att beräkna deltaT utifrån framledningstemperaturen efter UKV...

En av anledningarna till att jag skaffade UKV var att slippa knäppningar i rören, men efter att ha kört systemet några månader nu så stör jag mig fortfarande på knäppningar. Tänkte att om jag sätter dit BT25 så får vp bättre kontroll på den temperatur som faktiskt går ut till radiatorerna. Fick för mig att knäppningarna beror på för hög temp på vattnet som går ut till radiatorerna.

Kanske finns det andra tips på hur man kan minska knäppningar i rören?
177 kvm villa 1½ plan i Norrköping. Nedervåning från 1968 och övervåning från 1981. Nibe F1245-8. 180 m borrhål. Nibe UKV 100 knäpp/arbetstank. Radiatorer i alla rum. Frikyla med Eveco Yardy MVP 45. Värme och kyla installerat hösten 2013.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Montering av extern tempgivare (BT25)
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2014, 21:38:50 »
Hur är ukv inkopplad går framledningen från vp till toppen och till radiator från botten. Bt25 kommer inte hjälpa mot snabba temp ändringar som orsakar knäppningar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad foogy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montering av extern tempgivare (BT25)
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2014, 21:47:21 »
Hur är ukv inkopplad går framledningen från vp till toppen och till radiator från botten. Bt25 kommer inte hjälpa mot snabba temp ändringar som orsakar knäppningar.
Precis. Framledningen går in i toppen av UKV och ut i botten.

Så, hur ska man få så jämn framledningstemperatur som möjligt? Är det korta gångtider men med många starter, eller vill man ha långa gångtider med färre starter per dygn?

Den ändring jag gjort i inställningarna (förutom att flytta kurvan) är att ändra gm från -60 till -100.
177 kvm villa 1½ plan i Norrköping. Nedervåning från 1968 och övervåning från 1981. Nibe F1245-8. 180 m borrhål. Nibe UKV 100 knäpp/arbetstank. Radiatorer i alla rum. Frikyla med Eveco Yardy MVP 45. Värme och kyla installerat hösten 2013.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Montering av extern tempgivare (BT25)
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2014, 22:07:21 »
Har knäppningarna samband med vv laddning eller knäpper det hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad foogy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montering av extern tempgivare (BT25)
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2014, 22:18:00 »
Har knäppningarna samband med vv laddning eller knäpper det hela tiden.
Nej det knäpper inte hela tiden. Det knäpper vid vv laddning. Ganska få knäppningar, men rätt hög "volym". Nästan så man vaknar när det knäpper i sovrummet. Rören går utanpåliggande inne i huset.

Tråden är just nu lite off topic. Jag har ju egentligen fått svar på hur BT25 ska monteras. Skulle kunna starta en ny tråd för att diskutera knäppningarna om moderator tycker det.

Länk till den tråden
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54683.0
« Senast ändrad: 17 januari 2014, 12:27:36 av foogy »
177 kvm villa 1½ plan i Norrköping. Nedervåning från 1968 och övervåning från 1981. Nibe F1245-8. 180 m borrhål. Nibe UKV 100 knäpp/arbetstank. Radiatorer i alla rum. Frikyla med Eveco Yardy MVP 45. Värme och kyla installerat hösten 2013.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!