Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Logg frÃ¥n F370  (läst 1541 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ElCabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Logg från F370
« skrivet: 16 januari 2014, 13:04:33 »
I höstas bytte vi ut vår sedan länge avsomnade ES480 mot en ny Nibe 370. Den har efter installationen snurrat på utan att jag gjort något, och jag har väl ärligt talat inte ägnat den någon större tanke. Alla settings är som de var när den kom. Nu när det blev kallt så kan jag se när man tittar på panelen att det påfallande ofta står att den jobbar med eltillsats, även fast vi eldar friskt i kakelugnen.

I huset finns även en L/L pump som sitter i trapphuset och värmer övervåningen, den har rimligtvis ett visst överflöd till bottenvåningen också.

Inomhusgivare är monterad, och ställd på 21 grader, när vi eldar brukar den visa på 22 - 23 grader. Öppen planlösning med både kakelugn givare och L/L pump mitt i huset.

Jag startade en logg via USB  för att se vad som händer i pannan, men jag mÃ¥ste erkänna att jag inte förstÃ¥r direkt vad det är jag ser... Jag har inga problem att öppna filen i Excel, och plocka ut fina grafer, men hur skall de tydas? Jag tror jag hittade vad respektive givare stÃ¥r för i installations manualen.
Om man använder någon typ av loggprogram typ LogPro eller logaide, får man någon hjälp där, eller får man bara samma typ av grafer med lite tjusigare inramning?

Jag bifogar ett dygns logg, någon kanske kan förbarma sig och förklara vad jag ser, och kanske komma med förslag på optimering?

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Logg från F370
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2014, 13:24:27 »
Med LogAide så kan man anpassa visning av det man är intresserad av på ett väldigt flexibelt sätt, går väl säkert att göra i Excel med om man är klurig på det.
Jag tog in din logg direkt mot mina iställningar och konstaterade att värdena inte heter exakt samma sak så här visas bara några värden, men det ser inte ut som att elpatronen går speciellt ofta för att vara relativt kallt.
Grön=innetemp, röd=elpatron (upp till 5,3kW) och blå=utetemp ned till -8,5 °C.
Kanske börja med att kolla att du kör senaste mjukvaran, du har 3189 som det ser ut.
Du bör väl antingen ställa termostaterna på önskad temp i de rum som kamin och värmepump når till, eller ev aktivera styrning med innetemp, just nu gissar jag att innegivaren bara visar aktuell temp och inte styr den.
« Senast ändrad: 16 januari 2014, 13:27:44 av shogo »
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad ElCabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Logg från F370
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2014, 23:04:32 »
Tack för svaret, innegivaren är markerad för att styra innetemperaturen, så det kan inte vara problemet. Jag har letat efter uppgradering av firmware men bara hittat Nibe upplirka, och där verkar det som om man måste vara uppkopplad med pannan för att få uppdateringar? Så vitt jag kan se finns inget Ethernet uttag på den! De hänvisar dessutom till meny 4.1.3.1 och så vitt jag kan se startar meny 4 på 4.2. Finns det gömda menyer?

Edit: Upplirka??? Jag skrev pÃ¥ paddan, och det fantasktiska rättstavnings programmet fick uplink till upplirka  dontknow
« Senast ändrad: 17 januari 2014, 10:22:55 av ElCabo »

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Logg från F370
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2014, 06:28:29 »
Ang nibeuplink så kan man registrera sig och välja fliken mjukvara, man behöver inte vara uppkopplad med värmepumpen för att hämta uppdateringar.
« Senast ändrad: 17 januari 2014, 07:17:19 av shogo »
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!