0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fick igång den igen men under natten slog den ifrån två gånger. (slog ifrån = sköt säkring)Kan säga att jag idag har ökat radiatorerna till fullt öppna i alla rum. Rätt eller fel??
Hej!Bra att du öppnar upp termostaterna.Värdet i parantesen efter VB-r är väldigt lågt, när VB-r når värdet (som i första inlägget) så kommer meddelandet "VP Retur Hög" och värmepumpen förvandlas till en elpanna. Jag har ändrat detta värde till ett (A), då kommer kompressorn inte stänga av förrän driftpressostaten slår ifrån och det borde enligt mig vara OK.Vad sitter det för säkringar till värmepumpen (hur många ampere?).Elpatron i den bör vara begränsad till max 6kW och då ska det funka med 16 ampere.Eller är det huvudsäkringarna som går?Jag skulle nog gissa att det är det låga värdet på VB-f som är boven, när kompressorn stoppar på hög retur så går elpatron in med allt den har (för att kompensera) och då går det mycket ström.
Den borde vara avsäkrad med 16A.Och ändra till (A) istället för (42).Fråga var om det är säkring till värmepump eller huvudsäkring som går?VB-r är returen, värdet är inget börvärde utan ett maxvärde då kompressorn stoppas.
Så då kan det vara så enkelt som att det är underdimensionerade proppar då det blir kallt som gör att dem går. Det jag tänker är extra kallt ute mer värme inne mer aktivitet på pump!?!
Nej säkringen går för att värmestavarna går in. Säkringen håller med ett visst antal steg på stavarna samtidigt som kompressorn går. Ha elektrikerna som kommer idag att byta till 16A + möjligen kabel om den också är underdimensionerad. Eller ta bort möjligheten för stavarna att gå in.
Jag har nu ändrat till A på VB-R och kompressorn har gått bra mycket längre än vad den gjort tidigare. Kanske inte konstigt då den slog ifrån för för hög retur. Ska ge det ett tag och se om hur det artar sig. Men vad begränsar den att gå nu eller kommer den tuffa och gå hela tiden? Har inte framledningstempen något med det att göra? Eller styrs det helt på retur temp? Som nu jag satt på Auto ?
Mkt märkligt om vpn är avsäkrad med 10 A. Om det är avsiktligt pga för klen kabel är det ju felgjort från början. Det är för klent.Men ngn kanske bara satt i 10A men det går i 16? (Vilken färg har passbiten i botten som syns när du skruvar ur säkringen?)
Om du kollar manualen så finns det fler menyer.Värmepumpen styr med gradminuter, den integrerar helt enkelt temperaturskillnaden mellan är- och börvärdet över tiden och styr detta så att det integralen (gradminutrarna) håller sig mellan -60 och 0.Detta resulterar i att framledningen pendlar upp och ner, men sammataget blir medelvärdet på framledningen runt börvärdet över tiden.Jag tycker det ser bra ut nu, om det börjar bli varmt inne så kan du kanske sänka kurvan ett snäpp, det tar ett tag efter varje ändring innan man märker av eventuella förändringar.Men som VB-R var inställd förut så kunde det säkert bli kallare inne då det blev svinkallt ute, elpatron orkade inte fixa värmen helt själv då returen kom över 42 °C, samtidigt som det då gick förbannat mycket el.