Om du nu vill ha kvar grejorna. Stödelda aldrig det brukar inte bli bra. Jag föreslår att du eldar enbart ved, vid riktig svinkyla då inte VP räcker till. Det är väl högst 20 dar/år.
Att stödelda när pumpen själv klarar hela behovet är ingen vits vp är ju så mycket effektivare.
Jag tyckte det va ok med vedeldning jämfört med kostnaden för el, men har man väl skaffat sig vp, då blir ju vinsten så mycket mindre per varje svettdroppe.
Inte så ekonomiskt med fast kondensering, där far det iväg en god del kwh.
Flytande kondenserig tycker jag du ska ha på värmesidan.
Kanske 500 l tanken kan användas som VVB, men det blir stor volym normalt går man aldrig över 300l. kanske man kan ansluta returen en bit upp på tanken för att minska aktiv volym.
Sen återstår värmen att köra dirket ut på rad. systemet brukar vara ok och utnyttja flytande kondensering.
Jag behöll kombipannan som jag eldat ved i under 15 år. Nu efter 4 år har jag inte ens tänkt tanken att tända upp i den.
Imorrn blir det urtappning och en ny ventil så att returen till gamla pannan håller helt tätt, då tömmer jag den och expansionskärlet på vinden (skraj för läckage) har ett exp kärl även på vp.
Den får väl stå där som monument vill inte bila upp källarväggen igen!!! osså funkar självcirkulation från vedpannan utom i källaren förstås.