0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Får du inte ens plats med ett T-stycke på U-et? Det bygger ju inte många mm
Jag kom att tänka på att det inte bara på ett ställe det blir sådana uppochnervända fickor där luft skulle kunna bli kvar, utan på flera ställen. Har kollat på en hel del installationer nu och i samtliga jag har tittat på saknas avluftning.Ställen där det automatiskt skapas ett uppochnervänt U där luft skulle kunna bli kvar:1. Anslutningar mellan ack.tank och VP (oavsett om det är toppanslutning på ack.tank, på VP, eller på båda)2. Anslutningar mellan toppanslutet VP och golvvärme/radiatorer på samma våningsplan, eller längre ner.3. Anslutningar mellan toppanslutet ack.tank och golvvärme/radiatorer på samma våningsplan, eller längre ner.Sedan finns det säkert många andra fall också där det automatiskt blir så.Nu när jag tänker efter, och när jag också kollat efter, så verkar ju samtliga sådana rördragningar sakna avluftning på högsta punkt? Inte sett extra avluftning på ett enda ställe?Trodde ej det var så vanligt med sådana rördragningar, men det är det i verkligheten och när man tänker efter så är det inte så konstigt heller. Svårt att lösa på annat sätt.
Jag skulle vilja påstå att detta du beskriver inte är så vanligt om det är en seriös rörmontör som varit framme.
Enligt all vedertagen praxis och enligt AMA skall det finnas avluftning på högpunkter och avtappning på lågpunkter.