Har precis köpt ett hus som eldas med pelletspanna årsm ca 1985 gamla stora radiatorer från 1958 (då huset byggdes ) boyta 112kvm + uppvärmd källare 112kvm . Kakelugn i vardagsrummet installerad 2009 + Järnspis i källaren som är godkänd för eldning . Är inte så förtjust i vedeldning eller pellets så jag fundera på att installera en Luft/Vatten värmepump istället split model för att slippa risk för frysning av systemet , Huset ligger i Husum och jag har kollat min temp de senaste tre åren 2010 medel temp kallaste månaden -3 . 2011. - 5 medel. 2012 -7 medel 2013 + 1 medel .Då 2012 var ovanligt kall så är -3 till -5 normal min temp i medel för de kallaste 30 dagarna .
Tänkte köpa en hyfsad split pump 40-55kkr och montera en tappvattenautomat för förvärmning av vattnet till en 100liters elberedare . Ska kopplabort cp på automaten och koppla styrning av automaten till magnet ventil eller 3 vägsventil på framledning istället . Men det känns som att retur temp blir för låg utan arbetstank på retursidan vid varmvatten uttag
fundera på att sätta in en skrotad vv-beredare på ca 150liter för att pumpen ska få jämnare retur temp och på sommaren så finns det mer ackvärme för vv beredning . Tänkte styra allt med en cirkpump då de drar ganska mycket el(se energimyndighetens tester ) Ska tillägga att jag har en tappvattenautomat + 100liters beredare liggande i garaget så det blir ingen extra kostnad för dessa . Skrotad beredare kan jag nog hitta gratis . men vad är bättre styrning för automaten magnetvetil på framledningen eller 3vägs ventil . tänkte använda befintlig framledningstemp på vintern för vettigt cop på pumpen och manuellt temp på sommaren när det är varmt ute
mvh Willy 1.5