Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Säkerhetsventilen löser ut vatten ofta?  (läst 13105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tore Andersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Säkerhetsventilen löser ut vatten ofta?
« skrivet: 09 januari 2014, 17:11:01 »
Hej,
Har sedan mÃ¥nga Ã¥r bergvärme och bytte värmepump för 1,5 Ã¥r sedan. Sedan i höstas läcker det ut vatten frÃ¥n värmesystemet vid "säkerhetsröret" nÃ¥gon till nÃ¥gra dl varje gÃ¥ng. I början ngn gÃ¥ng per vecka nu 1-flera ggr per dag. PÃ¥ expansionskärlet ser man ingen förändring det är ett tryck pÃ¥ 0,8 bar trots att vi inte fyllt pÃ¥ vatten sedan detta startade. Trots ett par samtal till VVS folk har jag inte fÃ¥tt nÃ¥gon teori vad som kan vara sönder. Expansionskärlet sitter där sedan 1997. En ändring när värmepumpen  byttes är att vi satte in en stor vattenbehÃ¥llare (100l?) i systemet. Detta fel kom dock inte förrän efter ett Ã¥r som sagt. Hur kan jag veta om det är expansionskärlet eller nÃ¥got annat som är sönder? Säkerhetsventilen?
Tacksam för svar och kloka råd
Tore

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Säkerhetsventilen löser ut vatten ofta?
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2014, 18:46:36 »
Är du säker att det inte är från säkerhetsventilen som är kopplad till vvb som lättar på trycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Säkerhetsventilen löser ut vatten ofta?
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2014, 22:40:06 »
För att vatten ska börja läcka kommer jag på tre felkällor:

1. Läckande säkerhetsventil. Då borde trycket i systemet sjunka.

2. Läckande eller något öppen påfyllningskran.

3. Läckage mellan varmvattnet och värmesystemet. Har en kompis där det läckte mellan varmvattenberedare och yttre manteln. Då droppade det ur säkerhetsventilen på värmesystemet. Prova stänga av vattnet till varmvattenberedaren och se om det slutar.

kan du utesluta dessa alternativ?
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Säkerhetsventilen löser ut vatten ofta?
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2014, 06:24:47 »
Vid fel 2 och 3 borde systemtrycket ligga ungefär på ventilens öppningstryck som brukar vara 1,5 eller 2,5 bar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Säkerhetsventilen löser ut vatten ofta?
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2014, 06:58:18 »
Det skulle kunna vara så att säkerhetsventilen är kass och öppnar vid 0,8 bar samt att vatten läcker över till radiatorsystemet.
Men troligast är att TS sett fel och att det är övertrycksventilen som sitter på inkommande vatten till VVB som Smurfen antyder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Säkerhetsventilen löser ut vatten ofta?
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2014, 11:58:34 »
Håller med, och den säkerhetsventilen skall öppna när tappvarmvatten värms, OM alla vv-kranar och blandare i huset håller tätt, och om backventilen på inkommande kallvatten är tät.
Om det inte läckt tidigare så kanske någon blandare, tätning eller backventil har bytts på senare tid?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Säkerhetsventilen löser ut vatten ofta?
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2014, 22:48:49 »
Hos mig rinner det också rätt mycket ur "säkerhetsröret" (flera liter per vecka).
Till mitt "säkerhetsrör" är både säkerhetsventilen till elementvattnet och säkerhetsventilen till varmvattnet kopplat.

Jag är rätt säker på att allt mitt vatten kommer av de tryckstötar som uppkommer när man stänger kranar eftersom inte en droppe vatten kommer när vi är bortresta (och således aldrig spolar vatten)

Möjligen är det något fel på säkrhetsventilen men jag har beslutat mig för att inte byta den då det säkert inte skadar att ventilen släpper ut tryckstötar i vattenledningsrören.
Det finns ju speciella anordningar som kan monteras in och som mildrar tryckstötar och någon sådan har inte jag i mitt vattensystem.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Säkerhetsventilen löser ut vatten ofta?
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2014, 06:39:02 »
Säkerhetsventilen, om allt annat är tätt, öppnar normalt bara när man tappat varmvatten, t.ex. efter dusch eller bad och vattnet sedan värms upp i vvb, då expanderar vattnet, trycket stiger, och en eller ett par dl vatten trycks ut.
När man är bortrest blir tryckvariationerna för små för att säkerhetsventilen skall behöva öppna för att släppa ut övertryck.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Säkerhetsventilen löser ut vatten ofta?
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2014, 07:39:51 »
Hej,
Har sedan mÃ¥nga Ã¥r bergvärme och bytte värmepump för 1,5 Ã¥r sedan. Sedan i höstas läcker det ut vatten frÃ¥n värmesystemet vid "säkerhetsröret" nÃ¥gon till nÃ¥gra dl varje gÃ¥ng. I början ngn gÃ¥ng per vecka nu 1-flera ggr per dag. PÃ¥ expansionskärlet ser man ingen förändring det är ett tryck pÃ¥ 0,8 bar trots att vi inte fyllt pÃ¥ vatten sedan detta startade. Trots ett par samtal till VVS folk har jag inte fÃ¥tt nÃ¥gon teori vad som kan vara sönder. Expansionskärlet sitter där sedan 1997. En ändring när värmepumpen  byttes är att vi satte in en stor vattenbehÃ¥llare (100l?) i systemet. Detta fel kom dock inte förrän efter ett Ã¥r som sagt. Hur kan jag veta om det är expansionskärlet eller nÃ¥got annat som är sönder? Säkerhetsventilen?
Tacksam för svar och kloka råd
Tore
Hej Det är nog din säkerhetsventil för inkommande som läcker och det är ingen större fara men bara den inte står och smådroppar (småkissar brukar vi säga) hela tiden för då är den trasig och ska bytas ut.Det skiljer tyvärr i kvalitet på dom ventilerna och skulle du byta ut den så är det inte säkert att den inte små kissar lite.Du kan byta den själv om du vill för det är ett enkelt jobb och kostar inte mycket(har för mig att vi tar 170 inkl moms för 9 bars).
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tore Andersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Säkerhetsventilen löser ut vatten ofta?
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2014, 23:30:01 »
Tack för alla svar. Som novis fattar jag inte att det skulle kunna bero på VV beredaren/ systemet. Vatten i värme/radiatorer är väl två helt seprata system (bortsett från påfyllnad) Dessutom så händer det även när vi är borta och inte tappar varmvatten. Själv har jag trott på expansionskärlet och den ballong som finns inne i den. Bla beroende på att trycket är 0,8 och inte ändras även när det läcker vatten. Men tipset tycks vara säkerhetsventilen och första steget är väl att byta den? Finns det fler åsikter?
Tore

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Säkerhetsventilen löser ut vatten ofta?
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2014, 06:25:19 »
Om trycket är 0.8 och inte ändras är det troligen fel på manometern.
Prova fylla på systemet och se om det händer nåt med manometern.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!