Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SkiktplÃ¥t i Ack-Tank, gör det nÃ¥gon nytta?  (läst 5019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jaxbox

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: NV-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Skiktplåt i Ack-Tank, gör det någon nytta?
« skrivet: 05 december 2005, 22:25:45 »
Är det någon som vet något om skiktplåtens funktion i en Ack-tank?

Jag väljer mellan Strömsnäs KW500 eller Borös TIV500L båda har genomströmnings slingor
och solslinga men KW500 saknar skiktplåt. Båda är anpassade för värmepump.

Har pratat med Strömsnäs och de påstår att det är så liten effektvinst med skiktplåt, så de monterar ingen.

Det går inte att att få tag på Borö för kommentar, här på Nätet hänvisar de till sina återförsäljare. Som privatperson a:gl
så går det inte att diskutera med återförsäljare/grossister utan blir hänvisad till den lokala rörkrökaren som i sin tur måste
ta kontakt med Borö om han har tid eller lust. huvuddunk

Jag misstänker att plåten funktion är till för att begränsa omrörningen till 1/3 i tanken p.g.a flödet från VP.
/Jaxbox
 

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Skiktplåt i Ack-Tank, gör det någon nytta?
« Svar #1 skrivet: 05 december 2005, 23:17:08 »
Det som avgör är hur du vill använda din tank.  Sc:,h

Om VP kopplas in på nedre delen och elpatron monteras i övre deln så att vv tas ut med högre temp och då får viss stöd av elpatronen.

VP fungerar bäst på lägre temp så därför kopplas oftast den in under skiktplåten. Sen kan man ha bivalent shunt kopplad till tanken.
Den typ av tank kallar borö VP tank. Det är mycke lik den som CTC har i sin Echo-el.

Den från strömnäs är från deras mening att ack värme med så bra skiktning som möjligt med ingen värmeblocking i tanken.

Med solslinga kan det vara att föredra att dela tanken för att solvärmen har tidsvis lägre temp och dess flöde tanken skall ej fördärva skikningen av värme.
Skiktningen bromas tillviss del med Skiktplåt vid uppvärmning men hjälper till vid en väl uppvärmd tank.

Min tank har vid tappning av VV tidsvis mer än 15 grader skiktnings diff i tanken. Behåller man skiktningen kan man längre tid få högre temp vid uttag av VV via VV slingan i topp.

Hoppas detta är det svar du vill ha. Bättre förklaring kan nog Börö ge dig.. b00k
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Jaxbox

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: NV-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skiktplåt i Ack-Tank, gör det någon nytta?
« Svar #2 skrivet: 06 december 2005, 00:47:53 »
Tack för svar Janne El-Energi

Det känns som det är Borö tanken som passar mina ideer bäst (framtidsäkrad). Vill kompletera med solslinga på taket i framtiden.

Funderar på om man kan topmata och samtidigt mata under skiktplåten från VP via en VXL-Vent. för att kunna hålla optimal skiktning i tanken.
Kravet är då elektronisk tempövervakning ( har möjligheter att använda reglerutrustning och programmera själv). Sc:,h

Målet är att utnytja dessa två tekniska underverk Acktank och VP till max.
/Jaxbox

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skiktplåt i Ack-Tank, gör det någon nytta?
« Svar #3 skrivet: 06 december 2005, 08:56:49 »
Tack för svar Janne El-Energi

Det känns som det är Borö tanken som passar mina ideer bäst (framtidsäkrad). Vill kompletera med solslinga på taket i framtiden.

Funderar på om man kan topmata och samtidigt mata under skiktplåten från VP via en VXL-Vent. för att kunna hålla optimal skiktning i tanken.
Kravet är då elektronisk tempövervakning ( har möjligheter att använda reglerutrustning och programmera själv). Sc:,h

Målet är att utnytja dessa två tekniska underverk Acktank och VP till max.
/Jaxbox


HAr du de möjligheterna så tycker jag du sätter in en vvx, då kan du köra värmepumpen enbart för att toppa tappvarmvatten under den tid av året som solfångarna kan värma varmvattnet och/eller huset helt eller delvis på egen hand.

I takt med att solfångarnas effekt avtar kan du börja värma både övre och nedre delen med värmepumpen.

När ej heller värmepumpen klarar att värma både tappvarmvatten och hus kan du spetsa med elpatron.

Detta förutsätter att du kör någon form av fast kondensering på din värmepump, fast kondensering ger som regel sämre verkningsgrad men om du fixar det som t.ex. CTC gjort med en fast kondensering som är flytande* på en något högre nivå än vad som behövs för husets del så kan du få en bra och effektiv drift på din värmepump.

*De reglerar på följande sätt (ungefär):

Om husets värmebehov innebär att framledningstempen ut till radiatorerna är 40 grader så laddar värmepumpen acktankens nedre del till börvärdet +5 grader (40 till 45 grader), den laddar var 4:e gång acktankens nedre del till 55 grader för att minska eltillskottet i övre delen.

Jag tycker dock att en vxv skulle vara bättre, så att du har full koll på att tempen i övre delen av acktanken alltid ligger på ca 50-55 grader.

En shunt för husets uppvärmning, med tillhörande shuntstyrning lär du nog behöva då solfångarna kan ge "för" höga temperaturer i acktanken för att ditt uppvärmningssystem skall fungera bra.

VIll du ha en riktigt framtidssäker lösning, med alla tillbehör så kan du titta på euronoms Exotank, den har allt, men kostar om jag minns rätt drygt 20 000 kr...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Skiktplåt i Ack-Tank, gör det någon nytta?
« Svar #4 skrivet: 06 december 2005, 09:11:23 »

Har pratat med Strömsnäs och de påstår att det är så liten effektvinst med skiktplåt, så de monterar ingen.

 

Om du känner mer för en strömnäsare så kanske de kan svetsa in en plåt för din räkning. Dessa tankar tillverkas väl efter beställning.
Liten firma = flexibilitet.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Skiktplåt i Ack-Tank, gör det någon nytta?
« Svar #5 skrivet: 06 december 2005, 13:11:30 »
Är det inte dumt att ta in kallvattnet i toppen som på borös tank.

Det borde kyla bra i toppen.
Varför ta man inte in förvärmningen från sidan på tanken och
sedan ut och upp och in i toppen slingan....
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Skiktplåt i Ack-Tank, gör det någon nytta?
« Svar #6 skrivet: 06 december 2005, 21:39:59 »
Titta på denna länk:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3746.msg35667.html#msg35667

Vi testar och disk. ack med skiktning och hur man kör effektivt VV laddning.

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad kylmicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skiktplåt i Ack-Tank, gör det någon nytta?
« Svar #7 skrivet: 06 december 2005, 23:05:11 »
Det enklaste sättet att styra flödet över vp'n är med en tryckstyrd vattensparventil, den konstant håller kondenserings trycket/temperaturen.

Utloggad Jaxbox

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: NV-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skiktplåt i Ack-Tank, gör det någon nytta?
« Svar #8 skrivet: 07 december 2005, 23:31:23 »
Tack för alla tips och ideer.

Har lite att smälta och fundera över nu.

Rickard:
           Du föreslår en VVX i systemet. Jag blir inte riktigt klok på
           var du vill koppla in den. Om jag tolkar dej rätt så ersätter den
           solslingan i tanken se bifog bild.
           Har jag tolkat dej rätt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skiktplåt i Ack-Tank, gör det någon nytta?
« Svar #9 skrivet: 08 december 2005, 00:00:33 »
Tack för alla tips och ideer.

Har lite att smälta och fundera över nu.

Rickard:
           Du föreslår en VVX i systemet. Jag blir inte riktigt klok på
           var du vill koppla in den. Om jag tolkar dej rätt så ersätter den
           solslingan i tanken se bifog bild.
           Har jag tolkat dej rätt?

 :-[ vxv skulle det vara, en växelventil, som kan växla mellan nedre och övre delen pÃ¥ acken efter behov.

Hoppas det klarnar då. Sorry.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jaxbox

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: NV-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skiktplåt i Ack-Tank, gör det någon nytta?
« Svar #10 skrivet: 08 december 2005, 00:42:44 »
OK! det var ju en helt annan grej.
-Då är jag med.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!