Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny nibe f750 men den klarar inte det  (läst 39468 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #105 skrivet: 20 januari 2014, 11:26:06 »
Här kommer min energiberäkning

Utloggad shad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #106 skrivet: 21 januari 2014, 19:23:45 »
Hoppas detta är bättre

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #107 skrivet: 22 januari 2014, 09:48:25 »
Jag tittade på energiberäkningen och dom uträkningar som syns där ser rätt gjorde vad jag kan se:

Det står att temperad golvvarea är 283m2 och utgående från det så skriver dom att energianvändningen är 12424kWh el på ett år för värmepumpen (motsv 44 kWh/m2 och år). Jag kollade i din första postning och det verkar ju som att dessa 283m2 inkluderar dina 1.5 våningar i huset men också garaget också. Så det ser alltså rätt ut.

MEN... (och någon har nog redan skrivit detta tidigare)... kanske problemet är hustillverkaren räknat på en Nibe750 vars kompressor (-effekt) inte räcker till för ett 283m2 stort hus. Då kommer den gå på elpatron mycket mer än vad energiberäkning tror och då stämmer inte heller kalkylen med verkligheten. Dvs någon kanske stoppat in en Nibe750 i huset utan att tänka på att det är för stort till att börja med. Tittar man på Nbe.se står det att den är gjort för hus upp till 200m2: http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/NIBE-F750/

Vad säger hussäljaren/tillverkaren?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9713
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #108 skrivet: 22 januari 2014, 10:28:53 »
Ser ut att finnas viss tvetydig information angående max effekt på värmepumpen i F750. Från broschyren "kraftig kompressor som kan uppfylla energibehovet i en bostad på upp till omkring 200 m2", "Effektområde kompressor 1,5–6 kW", "Avgiven effekt, kompressor 4,06 kW, A20(12)W35vid 216 m3/h". Från installatörshandboken "Avgiven värmeeffekt 4,994 kW COP 2,43 vid A20(12)W45, frånluftsflöde 252 m3/h (70 l/s) max kompressorfrekvens", alltså max värmeeffekt ca 5 kW exkl elpatron, inte 6 kW. Effektdata enligt EN14511.

Även lite konstigt i energiberäkningen att "installerad märkeffekt" som anges är nästan 2 kW lägre än BBR19 kravnivå. Flera saker talar för att man bör välja installerad märkeffekt lika högt som BBR tillåter med tanke på tillfälligt stora varmvattenbehov och reservdrift utan kompressor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad shad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #109 skrivet: 23 januari 2014, 12:56:49 »
Nu har vi fått kontakt med nibe tekniker och de säger inte direkt att den inte klarar av huset
Bygg entreprenören nämnde att samma panna har installerat i andra hus i samma storlek och de har inga problem som helst
Däremot tycket nibe att avfrostningen är på tok för mycket och det kan vara flera faktorer som orsakar det bl.a. luftflödet, förångsgivaren

Nu har auktoriserade tekniker från halmstad kontaktat mig och de ska titta på den på måndag

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #110 skrivet: 23 januari 2014, 13:08:52 »
Låter ju bra att du får hjälp på måndag! Spännande fortsättning följer.

Bygg entreprenören nämnde att samma panna har installerat i andra hus i samma storlek och de har inga problem som helst
"Inga problem som helst" är lite vagt.. säger inget om hur Niben fungerar i dom andra husen... Kan ju vara så att den förbrukar massor av el som för dig i din första postning i tråden men att husägarna bara betalar elräkningen (och inte reagerar på den höga elförbrukningen).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad shad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #111 skrivet: 23 januari 2014, 16:18:51 »
mycket möjligt det du säger , men jag har skickat min energiberäkning till min KA så att andra kan titta på den och göra nya beräkningar och se vad de kommer fram till och även kolla ifall nibe f750 är underdimensionerade till huset
Jag avvaktar på svar från de

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #112 skrivet: 23 januari 2014, 21:26:22 »
Enligt beräkningen så ska du ha luftflöde på nästan 100 l/s = 360 m3/h = BS1 värde.
Beräkningen ska bygga på data från husprojekteringen, dvs jag antar att ditt hus är specat att behöva den ventilationen. Det ser du på dina ritningar.
Tveksam om F750 klarar leverera det luftflödet. Sc:,h
Verkligen intressant att tillverkaren valde sådan pump isf...
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!