Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny nibe f750 men den klarar inte det  (läst 39470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #90 skrivet: 07 januari 2014, 21:19:58 »
Om tillsats är blockerad och man får inte rätt värme i framledning då är det något som inte stämmer men om tillsats går in och man får jämn värme betyder det inte att slingorna är ordentliga?
Vad jag försöker göra att utesluta vissa grejer i systemet så man hittar felet

Nej det är inte så att du får en framledningstemperatur som lägger sig på börvärdet automatiskt/direkt när kompressorn jobbar. Tanken är att pumpen ska återvinna energi när kompressorn går, värmeväxla mot vätskan i slingorna som går ut i huset och avger energi och kommer tillbaka med returledningstemperaturen. Den avgivna energin är deltat på fram- vs returledningstemperaturen (ggr en massa saker som volymen på vätskan, vätskans värmekapacivitet etc.). Tanken är alltså att med tiden så ska pumpen öka temperaturen sakta men säkert på framledningstemperaturen (och returledningstemperaturen). Det kan ta tid om underskottet är högt. Men är det så fortfarande efter två dygn, har du kallt i huset?
Styr du på ute eller innegivare?
Lägg in en logg, i excelformat gärna för det andra gick inte att läsa.
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #91 skrivet: 07 januari 2014, 22:26:55 »
Shad. Du gör väldigt drastiska ändringar på värmekurvan när du väl ändrar. Från 4 till 7. Du kan aldrig trimma in rätt kurva så länge du inte tillåter elpatronerna att gå. Har du dom spärrade spelar det ingen roll hur hög värmekurva du har. Du kommer inte få varmt ändå. Du får ta bort blockeringen eller öka den till ca 8 plusgrader. Sen sätt kurvan på 4-5 och vänta två dygn. Tror absolut inte din flvp klarar värma såpass stort hus utan elpatroner under 4-5 plusgrader. Trimma kan man alltid göra när man fått det att fungera något sånär och har rätt temp inne. Hade din värmepump verkligen förbrukat 3000 kWh i december? Är du säker på det? Det låter högt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #92 skrivet: 08 januari 2014, 22:51:29 »
Ok, då är det ju inte helt lyckad jämförelse 1700 tal och 2000 tal.
men om vi bortser från ditt hus och tar mitt hus som representant för ett vanligt modernt standard hus, för jag vill påvisa att FLVP är en bra lösning för nybyggnation.
Vad är din gissning att ett hus som mitt skulle ha för förbrukning med den bergvärmepump som du föreslår skulle ersätta en f750?

Antar att du har hängt här på forumet såpass mycket att du kan få till en rätt bra gissning.
Nej Ekberg, jag varken har en gedigen bild av vad alernativen skulle ge dig i form av besparingar, ej heller en kalkyl vad de skulle ge för besparingar - du är nöjd med ditt och jag är nöjd med mitt - så långt allt bra!

Jag vill bara framhålla vad man kan förvänta sig av en FLVP i form av enegitillskott givet teoretiska maxima, och jag är frapperad av alla de problem nya husägare har med dessa system. Trots att jag har en LVP L/V som jag sedemera (efter mycket eget justerande) är nöjd med är jag näst intill lika besvärad över hur mycket problem och besvikelser som upplevs med LVP L/V - det är inga småinvesteringar vi pratar om - många familjetårar fälls varje dag pga svikna löften om besparingar och komfort. Att LVP L/V har brister i marknadsföring och förväntningar tycker jag är för jävligt, det lurar (ofta de något mer redan erfarna) villaägare till felaktiga investeringsbeslut;

Men vad ännu värre är - många oerfarna nybyggesägare från Norr till Söder luras in i att FLVP är den solida ekonomiska värmekällan - det kan vara så lyckosamt som i ditt fall, men det är långt ifrån alltid fallet - och många av dessa personer står sig slätt mot entrepreneuren som i finstilt text friskriver sig allt vad gäller faktisk förbrukning och komfort - det är detta beteende- värmepumpsleverentörer- samt statlig administrations vurm kring dessa ej konsumentanpassade eller genomtänkta energisystem jag motsätter mig.

Om jag som renoveringsansvarig för min egenhändigt renoverade villa baserat på mina egenhändiga (överteoretiska) beräkningar går på en nit är väl en sak, men när unga oerfarna familjer (som är underrepresenterade i detta forum) ej får ut vad som utlovas från till synes välbeprövade- och normöverstämmande/normbildande klimatsystem är det en helt annan grej. Der finns alltid en vinnande part - men tyvärr är denna inte alltid densamma som den som ursprungligen var tänkt att skörda de yttersta fördelarna!

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad shad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #93 skrivet: 09 januari 2014, 18:42:54 »
Om jag har en fläkhastighet i min nibe F750 på 79%, enligt nibe avfrostningar sker pga fläkhastighet, enligt de sänker man den då sker mindre avfrostningar, vad händer mer om man sänker fläkthastigheten?

Utloggad Ekberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #94 skrivet: 09 januari 2014, 18:50:54 »
Jonas jag vet inte om du menar värmepumpar i almänhet eller bara syftar på frånluftsvärmepumpar när du pratar om ej konsumentanpassade eller genomtänkta energisystem? Du pratar också om dyra investeringar, och förespråkar lösningar till bort imot eller över dubbla kostnaden mot en flvp anläggning.
Det är extrainvesteringar som kräver hundra+ år för att sparas in.

Jag hävdar alltså fortfarande att det inte är något fel på frånluftsvärmepumpen.
Jag hävdar att frånluftsvärmepumpen är den bästa totalekonomiska lösningen för nybyggnation, om förutsättningarna för en frånluftsvärmepump finns.
Komfortmässigt är den sämre än en vp/ftx lösning och det är givetvis viktigt att känna till och ta ställning till.

Vad är då problemet?
I t.ex. Shads fall sÃ¥ har nÃ¥gon gjort en usel energikalkyl och sÃ¥lt pÃ¥ honom en flvp till ett hus som inte uppfyller förutsättningara för flvp,  eftersom hans hus är för stort
(290m2 +50m2 garage, hans golvyta är mindre men volymmässigt blir det motsvarande 340m2)
Fel pump på fel plats.
I det andra fallet där det skiter sig är när kundens installatör/entreprenör gör ett slarvigt/felaktigt jobb med injusteringen. Och i detta fallet spelar det ingen roll vilken värmelösning som husägaren har valt, det blir dåligt med alla värmepumpslösningar inte bara flvp, det gäller alla värmelösningar överhuvudtaget faktiskt, är det inte riktigt gjort så blir komfort och ekonomi lidande.

Men det krävs inte så mycket för att det skall lyckas, som t.ex. i mitt egna hus där det funkar bra.
Nr1, huset uppfyller förutsättningar för flvp med tanke på geografisk placering, storlek, och isoleringsstandard.
Nr2 frånluften är injusterad rum för rum, varje slinga är injusterad efter LKs projektering och pumpen i sig är inställd efter mina önskemål. Som tur är kanske så har jag inte blandat in någon kluddig entreprenör utan injusteringarna är utförda av mig själv.

Det som talar till frånluftsvärmepumpens fördel är att de de allra flesta av de nybyggda husen som byggs är välisolerade, lagomt stora och ligger inte i Norrbotten.
Och de allra flesta som bygger nya hus har inte obegränsat med pengar.

Och till slut, när jag pratar om frånluftsvärmepumpar som bra värmelösning så menar jag enbart de stora pumparna från 5 kW och uppåt med inverterstyrda scrollkompressorer.
(Comfortzone har tydligen kommit med 3.5 kW som säkert är ett utmärkt val om man har ett mindre hus)

MVH
/Ekberg






Utloggad Ekberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #95 skrivet: 09 januari 2014, 19:08:15 »
Om jag har en fläkhastighet i min nibe F750 på 79%, enligt nibe avfrostningar sker pga fläkhastighet, enligt de sänker man den då sker mindre avfrostningar, vad händer mer om man sänker fläkthastigheten?

Afrostningen startar pga att flödet genom pumpen minskar jämfört med ett referensvärde. 
Alltså vilken procent du har på fläkten spelar egentligen ingen roll, du får ett värde när allt är bra men när det byggs på med is i pumpen så blir det svårare för luften att blåsa igenom och till slut blir värdet på bs1 såpass mycket lägre än startvärdet, och pumpen tror att det beror på is och att det krävs en avfrostning.

Mer luft = bättre effekt och avfrostningarna bör gå fortare, men om mer eller mindre luft bygger på is fortare är jag inte helt säker på.

Frånluftenflödet skall först och främst justeras efter huset, inte efter pumpen.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #96 skrivet: 09 januari 2014, 23:03:36 »
Jonas jag vet inte om du menar värmepumpar i almänhet eller bara syftar på frånluftsvärmepumpar när du pratar om ej konsumentanpassade eller genomtänkta energisystem? Du pratar också om dyra investeringar, och förespråkar lösningar till bort imot eller över dubbla kostnaden mot en flvp anläggning.
Det är extrainvesteringar som kräver hundra+ år för att sparas in.

Jag hävdar alltså fortfarande att det inte är något fel på frånluftsvärmepumpen.
Jag hävdar att frånluftsvärmepumpen är den bästa totalekonomiska lösningen för nybyggnation, om förutsättningarna för en frånluftsvärmepump finns.
Komfortmässigt är den sämre än en vp/ftx lösning och det är givetvis viktigt att känna till och ta ställning till.

Vad är då problemet?
I t.ex. Shads fall sÃ¥ har nÃ¥gon gjort en usel energikalkyl och sÃ¥lt pÃ¥ honom en flvp till ett hus som inte uppfyller förutsättningara för flvp,  eftersom hans hus är för stort
(290m2 +50m2 garage, hans golvyta är mindre men volymmässigt blir det motsvarande 340m2)
Fel pump på fel plats.
I det andra fallet där det skiter sig är när kundens installatör/entreprenör gör ett slarvigt/felaktigt jobb med injusteringen. Och i detta fallet spelar det ingen roll vilken värmelösning som husägaren har valt, det blir dåligt med alla värmepumpslösningar inte bara flvp, det gäller alla värmelösningar överhuvudtaget faktiskt, är det inte riktigt gjort så blir komfort och ekonomi lidande.

Men det krävs inte så mycket för att det skall lyckas, som t.ex. i mitt egna hus där det funkar bra.
Nr1, huset uppfyller förutsättningar för flvp med tanke på geografisk placering, storlek, och isoleringsstandard.
Nr2 frånluften är injusterad rum för rum, varje slinga är injusterad efter LKs projektering och pumpen i sig är inställd efter mina önskemål. Som tur är kanske så har jag inte blandat in någon kluddig entreprenör utan injusteringarna är utförda av mig själv.

Det som talar till frånluftsvärmepumpens fördel är att de de allra flesta av de nybyggda husen som byggs är välisolerade, lagomt stora och ligger inte i Norrbotten.
Och de allra flesta som bygger nya hus har inte obegränsat med pengar.

Och till slut, när jag pratar om frånluftsvärmepumpar som bra värmelösning så menar jag enbart de stora pumparna från 5 kW och uppåt med inverterstyrda scrollkompressorer.
(Comfortzone har tydligen kommit med 3.5 kW som säkert är ett utmärkt val om man har ett mindre hus)

MVH
/Ekberg
Jag tror vi kan avsluta denna diskution med att konstatera att du och jag har helt skillda uppfattningar om huruvida denna marknad och dess politiska agenda är sund, kundtillvänd, med leverentörspåtagen- eller lagstadgad kvalitetskontroll och med rimliga kundrättigheter vad gäller kravuppfyllnad och prjoekteringsgarantier. Du tycker att det fungerar väl, jag tycker det inte - låt vara så!
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Ekberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #97 skrivet: 09 januari 2014, 23:42:44 »
Jag tror vi kan avsluta denna diskution med att konstatera att du och jag har helt skillda uppfattningar om huruvida denna marknad och dess politiska agenda är sund, kundtillvänd, med leverentörspåtagen- eller lagstadgad kvalitetskontroll och med rimliga kundrättigheter vad gäller kravuppfyllnad och prjoekteringsgarantier. Du tycker att det fungerar väl, jag tycker det inte - låt vara så!

Nu vet jag inte vad du vill komma till Jonas.
Jag tror nog att du mycket väl har förstått att jag vill försvara frånluftsvärmepumpen som
sådan.
Jag har inte haft några åsikter om den politiska agendan.
Det framgår ganska tydligt att jag tycker att hanteringen runt produkten flvp och andra värmepumpar är undermålig.
Så därför framstår ditt sista inlägg i den här diskussionen bara som trams, tyvärr.

Shad kan få ha sin tråd i fred nu.

« Senast ändrad: 09 januari 2014, 23:44:44 av Ekberg »

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #98 skrivet: 10 januari 2014, 06:43:42 »
Här kommer en uppdatering och fortfarande samma s**t  >:(


status
Rubrik    Värde
gradminuter   -699
medelutetemperatur BT1   3.2°C
utetemperatur BT1   1.7°C
varmvatten laddning BT6   45.5°C
varmvatten topp BT7   48.1°C
kompressormodul
Rubrik    Värde
aktuell kompressorfrekvens   103Hz
blockerad   nej
dT Inverter - frÃ¥nluft BT20   9.7°C
förÃ¥ngningsbegränsning   0
hastighet värmebärarpump 1   100%
hetgas EB100-EP14-BT14   81°C
hetgasbegränsning   0
kompressor drifttid EB100-EP14   4013h
kompressor drifttid varmvatten EB100-EP14   1001h
kompressor tidfaktor   4524.39kWh
kompressor tidfaktor varmvatten   1027.92kWh
kompressorstarter EB100-EP14   3664
kondensor fram EB100-EP14-BT12   26.2°C
returledningstemp. EB100-EP14-BT3   22.9°C
suggas EB100-EP14-BT17   0.9°C
tillÃ¥ten kompressorfrekvens   104Hz
vv: laddbörvärde   --
vv: laddärvärde (BT12 | BT63)   26.2°C
värme: dT börvärde   2.8
värme: dT är (BT12 | BT63)-BT3   3.3
vätskeledning EB100-EP14-BT15   23.2°C
ventilation
Rubrik    Värde
avluft EB100-BT21   -5.5°C
frÃ¥nluft EB100-BT20   20.6°C
förÃ¥ngare EB100-BT16   -16.4°C
avfrostning
Rubrik    Värde
avfrostningstid   0s
minskning frÃ¥n referensvärde   -2.1%
referens, lufthastighetssensor   261.9
värde, lufthastighetssensor EB100-BS1   267
klimatsystem 1
Rubrik    Värde
beräknad framledning S1   33.6°C
extern justering S1   nej
framledningstemp. 1 rad EB100-BT61   26.3°C
framledningstemp. EB100-BT63   26.6°C
returledningstemp. 1 rad EB100-BT62   22.7°C
rumstemperatur BT50   20.5°C
tillsats
Rubrik    Värde
blockerad   ja
effekt eltillsats   0kW
max inställd eleffekt   6.5kW
säkringsstorlek   16A
tidfaktor   805.1h
info
Rubrik    Värde
produkt   F750 Cu
serienummer   06601513024020
version   3585R6
Ser att du har blockerat tillsatsen. Det tycker inte jag att du kan göra när det är 3 grader ute (enligt värdena ovan). Ã…tminstone inte innan du har fÃ¥tt dräglig inne temperatur. Du har stort hus och garage och du fÃ¥r nog inte tillräckligt med effekt med bara pumpen. Hos mig gÃ¥r tillsatsen in vid 4 grader, jag har 158kvm utan garage. 

Hur värms garaget upp,  har det en egen slinga? Eller är det samma slinga som bottenvÃ¥ningen? Isf är den rätt strypt, vad har du för temperatur i garaget? 
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad shad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #99 skrivet: 11 januari 2014, 20:05:28 »
Garaget har separat slinga tillsammans med tvättstuga, övervåningen är separat och resten av bottenvåning är separat,
Jag har kommit fram till att energi beräkningen som jag fick är fel, den stämmer inte alls med huset storlek och planlösning, den är kopierad från någon annans hus
Jag har jämfört den med andra i mitt omrÃ¥de, och de har liknande beräkningar , men jag har större hus och mer yta med golvvärme  sÃ¥ det kan inte stämma,
Hur kan man gå tillväga med detta, kan man stämma de som har byggt huset?
men fortfarande tycker jag inte det rimligt med den förbrukningen som vi har idag!
« Senast ändrad: 11 januari 2014, 20:07:09 av shad »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #100 skrivet: 12 januari 2014, 09:57:13 »
Det låter som att man har genat lite vid energiberäkningen. Antingen medvetet eller av misstag... Jag tycker du skall ta kontakt med byggfirman och se vad dom har att säga.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #101 skrivet: 12 januari 2014, 11:15:27 »
Och är huset nytt och byggt med dig som byggherre med en husbyggare som entreprenör sÃ¥ har du ju avtal, byggfelsförsäkring och annat att kolla upp. Och det ska ju göras besiktningar av huset, t ex kan en göras efter tvÃ¥ Ã¥r. Men du har ju fler Ã¥r pÃ¥ dig ocksÃ¥ att pÃ¥peka fel. Felaktig energiberäkning och för liten värmepump för huset lÃ¥ter som ett solklart fel som byggaren ska rätta till.  Men jag vet inte säkert.  dontknow
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad shad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #102 skrivet: 12 januari 2014, 17:21:33 »
Ska faktiskt ta kontakt med byggaren , och begära en kopia pÃ¥ energiberäkning och se  om det är nÃ¥n skillnad pÃ¥ den jag redan har, och utgÃ¥ därifrÃ¥n

Utloggad shad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #103 skrivet: 13 januari 2014, 15:41:19 »
Nu har installatören varit och ändrat i inställningarna och samtidigt tagit kontakt med Nibe, nu har de sagt ett vi ska avvakta några dagar och se hut det kommer att utvecklas, men efter 8 timmar så kommer detta larm
"Ett inverterfel har inträffat. Produkten gör snart nytt startförsök."
vet någon vad det betyder och innebär

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Ny nibe f750 men den klarar inte det
« Svar #104 skrivet: 13 januari 2014, 16:12:36 »
Jag vet inte vad felet betyder men någon annan vet säkert (har du kollat manualen förresten?). Hur som helst; vad gjorde installatören för ändringar?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!