0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sätt den i övervåningens allrum........där du garanterat dessutom vill kunna kyla på sommaren...för att kunna sova.
...det lutar mer och mer åt hallen som placering. Har en öppen trappa. Kan man placera innedelen ovanför fönstret som sitter i själva trappan? Tänker mig en Mitsubishi FH35:a med en vinge riktad uppåt till övervåningen och en riktad "igenom" trappan till undervåningen. Eller är det bättre att sätta den över ytterdörren?[/quoteDet går inte att vinkla spjällen så luften blåser uppåt, visst stiger värmen men du riskerar att majoriteten av värmen kommer hamna på övervåningen och jag gissar att du prioriterar värmen för undervåningen och att överskottet ska stiga upp.Sitter innerdelen i trapphuset straxt ovanför bjälklaget så kan du köra kylfunktionen för övervåningen men det blir som sagt svårt att trycka ner tillräckligt med värme samt att du gissningsvis får lite problem att göra rent filtren om den sitter högt i en trapp.
Citat från: swoof skrivet 03 januari 2014, 22:41:23...det lutar mer och mer åt hallen som placering. Har en öppen trappa. Kan man placera innedelen ovanför fönstret som sitter i själva trappan? Tänker mig en Mitsubishi FH35:a med en vinge riktad uppåt till övervåningen och en riktad "igenom" trappan till undervåningen. Eller är det bättre att sätta den över ytterdörren?[/quoteDet går inte att vinkla spjällen så luften blåser uppåt, visst stiger värmen men du riskerar att majoriteten av värmen kommer hamna på övervåningen och jag gissar att du prioriterar värmen för undervåningen och att överskottet ska stiga upp.Sitter innerdelen i trapphuset straxt ovanför bjälklaget så kan du köra kylfunktionen för övervåningen men det blir som sagt svårt att trycka ner tillräckligt med värme samt att du gissningsvis får lite problem att göra rent filtren om den sitter högt i en trapp.Frågan är om luften tar sig igenom mellan trappstegen. Kanske är bättre att placera den ovanför dörren för att lättare kommer förbi trappen och därmed få ut luften i vardagsrum på ett bättre sätt?Kylfunktionen är såklart ett plus men inget vi prioriterar då vi är ganska frusna av oss.
En luftluftmaskin sprider ej värmen i ett flerplanshus....så ni måste välja vilken våning som ska värmas.
Frågan är dock, är det värt att lägga den extra tusenlappen för att få en ME FH35:a istället för en FH25:a? Kommer jag tjäna in de pengarna?