Hej alla,
Konstigt fel jag fått på min nya pump, har först nu haft tid att installera den, och får inte den att ge värme,
Detta är den ordningen jag följd för att installera den ( vet att man inte får, så folk som bara vill påpeka detta behöver absolut inte skriva i tråden )
1. Efter att ha vakummsugit ca 2 timmar kollade jag att trycket stod på minus 1 bar, stängde då kranen på manometerstället för att därefter slå av vakuumpumpen.
2. Väntade ca 1 timme och kontrollerade att vakuumet fortfarande var detsamma.
3. Släppte på gas från utedelen till vakummpumpen i någon tills mätaren visade 1-2 bars tryck. pös lite när jag snabbt tog bort slangen i steg 4.
4. Kopplade bort slangen till vakuumpumpen.
5. Öppnade båda kranarna på utedelen med insexnyckel.
6. Tog fram såpvatten och startade maskinen. enligt manualen i manuellt läge, penslade på alla skarvar, och fick inga bubblor.
Jag stängde av pumpen igår kväll, och nu i början på kvällen ( 17.30 tiden ) provade jag koppla på manometerstället igen och fick då 7,5bars tryck, utan att pumpen varit igång på ett dygn.
Är det normalt ?, samt när jag nu ikväll passade på att provstarta pumpen i manuella läget, så börjar den ju avfrosta, och då blir där snabbt is på både rören ( stora och lilla ) på utedelen, och när sen den vänder på det, så blir först det stora röret varmt och sen det tunna, ser att isen på rören smälter, för att sen ca 1 minut senare igen frosta på rören, och med varmt så menar jag att stora röret blir ljummen, men inte värmare än så.
Men när jag kör den på full kyla, så blir där frostbildning på hela innerdelens element, så kyldelen verkar ju fungera, eller har jag fel ?
Vad kan vara orsak till detta fenomen ?