Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
LG
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
"inställningar" LG Nordic Prestige 09
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: "inställningar" LG Nordic Prestige 09 (läst 6327 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Martin Bergius
Gäst
Martin Bergius
«
skrivet:
29 december 2013, 00:43:35 »
Citera
Hej,
Har nyss fått en LG Nordic Prestige 09 installerad och jag får inte till hur man skall ställa in den.
Om jag sätter temperaturen på 20grader så efter några timmar när man kollar på fjärrkontrollen så är värmen inne 23-24grader och pumpen kör fortfarande samma fläktstyrka/värme som den gjorde när jag startade den. Om jag förstått det rätt så bör den lugna sig när man uppnått den temperatur inne som man vill ha. Hmm, lite svårt att förklara känner jag men hur är det tänkt att man skall ställa in den. Kan väl inte gärna vara meningen att man skall behöva stänga av pumpen för att det blir för varmt inne...
Tacksam för svar.
Mvh Martin
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13204
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: "inställningar" LG Nordic Prestige 09
«
Svar #1 skrivet:
29 december 2013, 06:45:58 »
Citera
Är hålet där rörpaketet går genom väggen riktigt tätt? Ett ganska vanligt problem är att det sugs in kalluft där så att VP'n tror att det är kallt i rummet...
Det kan även vara så att den sitter, t ex, över en ytterdörr så att den drar i sig kyld luft och luras att det är kallt i rummet.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Martin Bergius
Gäst
Martin Bergius
«
Svar #2 skrivet:
29 december 2013, 11:25:37 »
Citera
men kommunicerar den inte med fjärrkontrollens termometer?
Loggat
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +21/-11
Kön:
purjo__
«
Svar #3 skrivet:
30 december 2013, 15:31:24 »
Citera
Det vet jag inte. Vad står det i manualen?
Loggat
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Prestige
Gäst
Prestige
«
Svar #4 skrivet:
10 januari 2014, 11:14:11 »
Citera
Den använder givaren i inomhusenheten och inte givaren i fjärrkontrollen, den givaren är bara för att kunna se aktuell temperatur med fjärrkontrollen.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35370
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
10 januari 2014, 11:46:27 »
Citera
Om du har ett hus som har mekanisk frånluftsventilation och dåligt tätad genomföring i väggen kan det bli rena tilluftsventilen av den kanalen.
Ring installatören så får han komma och dreva eller skumma hålet.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Peteriskoogen
Gäst
Peteriskoogen
«
Svar #6 skrivet:
21 januari 2014, 18:52:01 »
Citera
Hej
Vi har åxo en LG Nordic prestige 09 som är nyligen installerad,, förstår mig inte på inställningen för timerstyrningen. Är i huvudsak vedeldare, å denna installerades för att ha som komplettering då å då. Har testat att få pumpen att gå mellan kl. 04.00 till 06.30 då jag vill ha tillskottsvärme på vintern. Är pumpen på, alltså, OI knappen på å gradtalet inställt på 22 C i fjärrens display, stannar den inprogrammerad tid 06.30. (Den slocknar å stänger av sig) Har inte lyckats att få igång pumpen kl. 04.00 för med en, som jag vill, lite högre tempratur typ 24 C, då jag vill blåsa på värme i huset.
En "släkt" fjärr är lika med en avstängd pump, alltså OI kappen off !?! å då verkar det inte som den hoppar igång via "timer".
Ställer jag upp temperaturen på fjärren (24 C) går den lite lätt helatiden som den ska, för då är den ju på. Men det är det ju inte jag vill!!
Fjärren sitter monterad på en vägg i vinkel från pumpen, alltså inte precis under inomhusenheten, utan ca 2.2 m från den, ska rigga upp fjärren så den pekar mot inomhusdelen i kväll. Skall åxå tilläggas att i morse startade jag upp den manuellt, på OI knappen, men den stannade sen på inställd off tid å bara en "on" indikering i nedre delen av fjärrdisplayen lyser nu som om den är i timerläge. Vi inte pillat på fjärren under dagen, ska bli spännande on den hoppar igång.
Var inte lika tjock manual till denna lvp som till "att flyga rymdfärja" så att säga...
Peteriskoogen
Loggat
Peteriskoogen
Gäst
Peteriskoogen
«
Svar #7 skrivet:
07 februari 2014, 18:29:21 »
Citera
Nu har vi testat några veckor, det är så att fjärren måste riktas mot pumpen som viken fjärrontroll som helst. Jag monterade pumpen i en halvtrapp, å hållaren på väggen i trappen på nedervåningen, rätt ställe för fjärren, centralt i huset mm. Men den pekar inte mot luftvärmepumpen, sitter i vinkel med innedelen, å då när man programerat in en starttid (timerfunktion) sänder fjärren signalen rakt upp i taket på övervåningen, å inget händer
Ska försöka leta fram ekvationen för att böja ir strålen i helgen
kan a inte va så svårt....
Peteriskoogen
Loggat
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +21/-11
Kön:
purjo__
«
Svar #8 skrivet:
11 februari 2014, 08:15:34 »
Citera
En spegel?
Loggat
Gävleborg.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
LG
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 632
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
Kihlman
EvertL
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info