För det första: jag kan väldigt lite och är väldigt oteknisk.
För två dagar sedan märkte min fru att vattnet var väldigt kallt. Jag kollade på bergvärmepumpen i källaren (som jag helst undviker av ovanstående skäl) och det visade sig att temperaturen låg på 27 grader.
Efter idogt läsande av manualen testade jag att trycka på en knapp som satte igång "Förhöjd varmvattentemperatur under 24 timmar". Då började lampan som indikerar att varmvattnet värms igång och vattnet blev varmt igen....i 24 timmar....sedan började det svalna igen. Nu ligger det på 23 grader.
Jag har tittat i manualen och hittat två saker som det med min begränsade kunksap kan vara:
* "Kontrollera och byt ut trasiga grupp- och huvudsäkringar."
Jag har tittat på alla säkringar, både de små inne i huset och huvudsäkringarna ute i garaget. Alla ser hela ut.
Varje gång en huvudsäkring gått tidigare har HP-ms- larmet på Niben löst ut. Detta gör att jag inte vill "testa byta en och en för att se om det funkar" - för visst låter det långsökt att en säkring skulle gå och jag inte skulle märka det på något annat sätt än att varmvattnet slutat värma?
Den andra orsaken var "Eventuell jordfelsbrytare utlöst".
Jag vet inte var jordfelsbrytaren sitter - jag antar att det är den lilla runda röda knappen som sticker ut lite om man tar bort kåpan. Jag har testat trycka på den. Det knäppte till men varmvattnet värmer fortfarande inte.
Tack för att ni orkade läsa så långt!
Några ideer?
Finns det någon fara med att jag upprepar "Tillfällig höjning av vattentemperaturen under 24 timmer" för att få varmvatten?
Just det, god jul till er alla