Fortsätter lite här.
Det rör sig alltså om att installationen kommer sitta i ett mer eller mindre outnyttjat utrymme bredvid bion. Bakom duken närmare bestämt. Och tanken är alltså ett kanalsystem som har en anslutning i golv och en i tak. Och frågan är då vad som är smartast.
Om jag suger in i taket och blåser ut längst golvet så får jag effekten att golvet (heltäckningsmatta på oisolerat källargolv) får lite extra värme, och jag håller en god cirkulation av värmefördelningen. Å andra sidan gör det inget att det är några grader kallare närmast golvet när man sitter i recliner-fåtöljen och kanske är det rent av så att denna cirkulation ökar det totala värmebehovet i för komfort i rummet?
Andra alternativet är att om jag suger i botten och blåser ut i taket. Med detta upplägg så följer jag den termiska effekten, och kanske kan jag rent av ha en viss skorstenseffekt = konvektorverkan i detta system även med fläkten avstängd. Men jag får inte fördelarna med cirkulationen.
Värt att nämna i sammanhanget är att jag redan dragit in både till och frånluft i detta rum, som redan är kanaliserade till där vårt FTX-aggregat kommer installeras i anslutning till vår tillbyggnad. Eftersom min värme-slinga aldrig kan påverka nettoflödet på luft genom rummet borde det inte vara en faktor att beakta så vitt jag ser det, men det kan ändå nämnas.
Några nya kloka reflektioner efter detta?