Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur skall en tvÃ¥-hÃ¥ls installation se ut?  (läst 3683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Aggen

  • Gäst
Aggen
Hur skall en två-håls installation se ut?
« skrivet: 13 december 2013, 05:10:41 »
Hej,

Jag har två borrade hål på 180 meter. Rör-killen har kopplat dem i serie och jag har sagt att jag inte kommer att acceptera det, de skall sitta parallellt.

Frågan är, exakt vad är det jag skall acceptera för typ av installation? Vart skall slingorna förgrenas? Jag antar att det måste vara inne. Skall det vara grövre slang från pumpen till förgreningen? Skall jag kräva strypventiler och flödesmätare? Kan någon som har en sån installation ta en bild och visa hur det skall se ut.

Tackar för snabba svar eftersom de håller på och installera den här veckan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Hur skall en två-håls installation se ut?
« Svar #1 skrivet: 13 december 2013, 08:56:27 »
I serie blir det minst 700 meter slang i en slinga. I och med att det är två borrhål måste pumpen vara på minst 12 kW. Då är maximal slanglängd enligt IVT:s rekommendation ca 300 meter. Så det är helt fel med seriekoppling även om det blir enkelt för rörkillen.

Grövre slang behövs troligen inte, det blir inte sÃ¥ mÃ¥nga meter slang med fullt flöde, men det beror pÃ¥ pumpens effekt. Undersök vad det är för diameter pÃ¥ anslutningen till  den. 

Strypventiler skull jag vilja ha men flödesmätare tycker jag är lite lyx. Det gÃ¥r att mäta temperaturen pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare och justera flödena efter den. Förgrening inne är naturligtvis att föredra om det finns plats men det finns de som har förgreningen i en brunn alldeles utanför huset. Har man väl fÃ¥tt in rätt flöden, vilket inte skall vara nÃ¥got problem när borrhÃ¥len är lika djupa, behöver man inte justera mer. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skall en två-håls installation se ut?
« Svar #2 skrivet: 14 december 2013, 11:10:16 »
Hej, min ser ut som bifogad bild utan isolering. Är dock för en 8kW pump med 2x90 meter borrhål. "Samlaren" är byggd av t-stycken R32 och varje slingas anslutning är R25 inklusive kul och injusteringsventiler det går sedan cu28 genom väggen med övergång till pem på utsidan.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Donk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur skall en två-håls installation se ut?
« Svar #3 skrivet: 14 december 2013, 13:15:59 »
Jag har 2x110 meters hÃ¥l till min 9 kw autotherm pump dock  har jag bara  tvÃ¥ rör in genom väggen  ett in och ett ut sÃ¥ antar att mitt inte  är  kopplat som det ska. hur  mycket bör  jag oroa mig över  detta ?  hade efter  förra vintern  dÃ¥ det var svinkallt   ff ca 5 grader plus  pÃ¥ inkommande, bor  pÃ¥ södra  öland sandjord och grundvatten som  ska röra mycket pÃ¥ sig enligt firman som satte  in pumpen för 9 Ã¥r sedan, jag köpte  dock huset  för 2  Ã¥r sedan .

/A

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skall en två-håls installation se ut?
« Svar #4 skrivet: 14 december 2013, 14:34:48 »
Jag har 2x110 meters hÃ¥l till min 9 kw autotherm pump dock  har jag bara  tvÃ¥ rör in genom väggen  ett in och ett ut sÃ¥ antar att mitt inte  är  kopplat som det ska. hur  mycket bör  jag oroa mig över  detta ?  hade efter  förra vintern  dÃ¥ det var svinkallt   ff ca 5 grader plus  pÃ¥ inkommande, bor  pÃ¥ södra  öland sandjord och grundvatten som  ska röra mycket pÃ¥ sig enligt firman som satte  in pumpen för 9 Ã¥r sedan, jag köpte  dock huset  för 2  Ã¥r sedan .

/A

Jag hade samma sak i min installation, grävde upp vid första hÃ¥let och kollade.  DÃ¥ jag sÃ¥g att det var serie grävde jag upp mellan första hÃ¥let och huset, la ner tvÃ¥ nya slangar och satte dit fördelaren pÃ¥ insidan.
Min pump går klart bättre efter det. Hade väldiga problem att fylla hörnbadkaret fullt med badvarmt vatten innan, det gård utan problem nu. Tillsats har också minskat. Vad har du för inställning på kb-pump? Och :dt: på kb?
Är absolut ingen fara att köra som du gör men parallella hål blir lite effektivare!
« Senast ändrad: 14 december 2013, 14:36:31 av Fredrik567 »
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur skall en två-håls installation se ut?
« Svar #5 skrivet: 14 december 2013, 22:47:12 »
2x110m=440m. Jag tyckte killen på Nibe sa att 500 meter var gränsen. Men det känns som dumt att inte alltid koppla parallellt eftersom det ger mycket lägre motstånd.

Fredrik, jag antar att det är ungefär som ditt ser ut om jag skall ha också. Skall kräva det på måndag.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Hur skall en två-håls installation se ut?
« Svar #6 skrivet: 15 december 2013, 00:12:20 »
BorrhÃ¥len SKALL kopplas parallellt. tryckfallet blir för stort annars.  Jag har sett detta massor av gÃ¥nger när lata rörmokare har kopplat i serie för att det är enklare.
Man kan paralellkoppla mellan borrhÃ¥len och lägga  en matarledning in i huset. Är det  längre sträcka bör man gÃ¥ upp i dimension pÃ¥ matarledningen.
Det har även förekommit att  returen har korsats. Hade ett fall där det blev 4  borrhÃ¥l istället för 2, borrfirman kluddrade lite. Sedan kom montören och  blandade returledningarna sÃ¥ att 2 returer var korsade. DÃ¥ pratade vi elförbrukning och kallt i huset.
Han som löste problemet  körde 220 ner i slingorna mätte spänningsfallet för att utröna vilken som var längst respektive kortast,  sedan körde han i  lite tryckluft med slangarna frÃ¥nkopplade  och satte lösa hattar pÃ¥ tÃ¥tarna, sÃ¥ när  hatten flög av pÃ¥ fel slinga  sÃ¥ var problemet löst, bara att koppla om. Efter det sjönk elförbrukningen enormt. Det  som var märkligt var att tryckfallet inte var oroväckande, däremot sÃ¥ var temperaturerna väldigt lÃ¥ga.

Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Aggen2

  • Gäst
Aggen2
SV: Hur skall en två-håls installation se ut?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2013, 08:40:42 »
Skall kollektorslangen vara isolerad? Min är det mellan hålen, men så har de skitit i det mellan första hålet och huset förutom sista metern där de mosat i slangen så att isoleringen dubbelvikit sig i sitt rör.

Aggen2

  • Gäst
Aggen2
SV: Hur skall en två-håls installation se ut?
« Svar #8 skrivet: 17 december 2013, 10:15:19 »
Nu har de varit på plats och dragit om rören så att det är parallellkopplat. Verkar möjligen som att den här killen hade lite mer koll på hur man skall göra. Men en fråga uppstod när jag tittade på installationen efter att han åkt.

I vardera hål sitter en plug med två hål i som slangarna går genom. Sedan sitter det en vinkelkoppling mellan slangarna ner i hålet och slangarna in i huset. De kopplingarna skyddas av en huv som är ställd ovanpå. Det ser fint ut vid ena hålet eftersom hålet är en bit ner i marken, dvs det kommer bli en massa jord ovanpå huven. Men vid andra hålet är det typ 1cm foderrör innan berget, så huven står på berget och når upp till marknivå.

Mina frågor är, vad exakt är huvens funktion. Skydda kopplingarna ja, men hur? Det leder in på fråga två, kan jag kapa av huven så att jag får ner den under marknivå. Antar att det behövs någon/några cm mellan kopplingarna och huven för att den skall kunna verka.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!