0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inte för att jag vet, men min installatör glömde vilken kabel som han satte i vilket hål på givaren, då öppnade han givaren och tittade innan han anslöt den i pumpen.
Rumsgivaren är lite mer än ett motstånd (som det är på vissa andra fabrikat) och den ska bara anslutas med två tråd. Den strömförsörjs och skickar info på samma par. Det spelar ingen roll hur man kopplar i dom två trådarna. Dom olika funktionerna hos rumsenheten och hur man använder dom kan man se på installationsanvisningen som följer med givaren.
Selv är ju normalt namnet på skyddsklenspänning så det är ju högst sannolikt att det är det även nu. Vad man ska använda den till vet jag inte men troligen till nått extra kort eller dyl. Det ska i alla fall INTE kopplas in i rumsenheten.
Den texten betyder att plintarna 303-308 är avsedda för klenspänning till skillnad från dom bredvid. Det har inget att göra med att det skall vara just 5 Volts spänning på dom vid nåt givet tillfälle.
Att köra strömmatning och datatrafik, med dom krav som ställs i den typ av kommunikation, är inga som helst problem. Tänk tex på datatrafiken över telefonjacket, där ha man strömmatning, telefonlinje, datatrafik på två tråd.