Jag har tilläggsisolerat min vind i höstas. Från 15 cm till 35 cm. Innetemperaturen har blivit jämnare vid omslag i vädret och jag märker att energiförbrukningen definitivt påverkats. Nu stannar värmen kvar!
Nu är jag tom sugen på att byta fönster. Besparingsmässigt är det en tveksam affär, men jag tror att komfortmässigt vore det ett lyft och det är ju värt en del.
Tilläggsisoleringen är årets mest lyckade projekt här hemma. Bara ett tips
Jag vet ju inte var du bor - men jag kan ju berätta om egna erfarenheter av isolering....
Byggde ett hus i Stockholms skärgård för 20-25 år sedan. Räknade på om det skulle löna sig att installera 3-glas-fönster och kom fram till att så inte skulle bli fallet. Och då hade man ändå inte hunnit införa fastighetsskatt med extra skatt för 3-glasfönster...
Trodde dock att det skulle bli väldigt obekvämt med kallras från fönstren - för sådant var jag van vid i hus jag bott i... Köpte el-element att ha under ALLA fönster för att slippa kallras.
Flera element blev aldrig installerade - de behövdes inte....
Orsaken torde vara tillräckligt tjock isolering (9.5 + 4.5 cm mineralull) och framförallt NOGGRANN isolering!
Det är ordentligt drevat runt alla fönsterkarmar och alla fönster är packade.
Beträffande de nya fönstren har jag haft en del kvalitetsproblem - undermåligt snabbvuxet trä i bågarna - trä som folk i gamla tider aldrig skulle ha använt till fönsterbågar. Har du gamla fönsterbågar som är i gott skick så behåll dem och packa i stället noggrannt! Och undersök om det kanske är slarvigt drevat runt karmen!
Är du lycklig ägare av okopplade fönster, så byt inte ut dem! Det är mycket enklare att sköta underhåll - kittning och målning - om man kan lyfta ut en båge i taget. Den väger också mycket mindre än ett kopplat fönster. Okopplade fönster har också bättre ljudisolering pga det större avståndet mellan rutorna än vad moderna kopplade fönster har.
Det finns naturligtvis många argument FÖR 3-glasfönster också.