Har en IVT490 Rego ver. 2.5 ansluten sedan 7 år till golvvärme-systemet i min lika gamla villa. Förutom en del krångel under garantin har den fungerat som förväntat tills för någon vecka sedan.
"Felet" yttrar sig i att kompressorn stänger ned fastän varken tappvarmvatten (GT3:1), varmvatten (GT3:2) och värmevatten (GT3:3) nått sina börvärden. Alla dessa temperaturer inkl. kompressortemp. (GT6) framledningstemp till golvkretsen är normala. Det är därför knappast fråga om givarfel.
Jag har noterat nedan inom vilka temperaturspan kompressorn stängt ned när jag varit närvarande.
GT3:2 = 47,9 - 50,5 °C (50,5 är inställd v.v. temp)
GT3:3 = 38,3 - 42,4 °C
GT6 = 66,4 - 68,7 °C
Vid något tillfälle har kompressor-temperaturen varit högre än så (ex. GT6 =72,1 , GT3:2 = 49,3 °C och GT3:3 = 43,8 °C) utan att kompressorn stänger ned. Jag kan därför inte heller se att det är någon temperaturbegränsare (t.ex.) på kompressorn som felaktigt bryter kompressordriften.
En ytterligare indikation på att något annat är fel är att de gånger tillskottsenergin varit inkopplad vid kompressorstopp så fortsätter tillskottsenergin att vara inkopplad med stillastående kompressor tills GT3:2 med börvärde 50,5°C är uppnått (vilket ju är fullt normalt). Men, om man då tittar på driftmenyn i normalläget som automatiskt växlar mellan att visa framlednings-temperatur(er), utetemperatur samt texten kompressordrift + el-tillskott X kW, så saknas den tredje uppgiften om kompressordrift och el-tillskott. Istället uppvisar denna tredje displaybild endast ett tomt teckenfönster.
Vid felfri drift (d.v.s. före felet uppstod) förekommer det bara ett tillfälle då kompressorn stängs ned medan el-tillskottet fortfarande arbetar och det är under varmvattenspets. I den displaybilden som nu är tom visas då alltid hur många (9) kW som är inkopplat. Så borde det också göra nu om det vore något "normalt" drifttillstånd som inträffar när kompressorn slås ifrån med tillskott inkopplat. Men som sagt, teckenfönstret är tomt.
Det alstras heller inget larm vid kompressorbortfallet, inte heller någon text om t.ex. avfrostning och kompressorn drar igång själv igen efter en tid (10 - 30 minuter). Därefter upprepas hela proceduren.
Några uppslag om vad som kan stå på?