Har trivselhus på 140 kvm fra 2001 med samme pump. Jeg er faktisk ganske så nöjd med den. Min 480 fungerer bra, kun et kompressorbyte i 2005/2006. Jobber godt ned til minus 3-5 før elstegen drar inn. Vannbåren varme i 1. etg samt på baderum i 2. etg. Årsforbrukning i 2012 på ca 11000kw. Forrige eier brukte ca 16000kw. De var kun 2 personer, vi er en familie på 5. Blir nok ca 14000kw i 2013, men det beror mest på at det er jeg som ikke har fulgt godt nok med og hatt for lite fokus på forbruk.
Startet et ämne her i 2011 innen jeg tok over huset, fikk mange gode svar der om trimming og justering. En del har jeg også lest meg frem til selv. Når det er dags for byte blir det til en ny frånluftsvärmepump som er lite kraftigere enn 480. Jeg tar ikke kostnaden opp til bv. Blir nok en 5/6,5kw fra Nibe eller Comfortzone, 5kw duger godt i mitt hus. Ser i linken din at du også står innenfor et byte. En ny frånluftspump er vel det enkleste og bäste?
Ang justeringer så kan du trolig spare mange kw ved å begrense bruken av elsteg. Jeg har kun 2 av 4 elsteg innkoblet. Pumpen får da jobbe litt ekstra/längre, men jeg synes det går fint i mitt tilfelle. Men nu har jo du et hus som er dubbelt så stort også.
480 jobber ekstremt vv-prioritert etter min oppfattning. Jeg har justert ned innslagspunkt på vv for kompressor fra 47 til 45 grader og frånslag fra 50 til 48 grader. Har justert pumpen slik at den kjører opp vv til 60 grader en gang uken pga legionella. Om dette gir noen besparing er jeg usikker på. Gjorde dette grepet for å få mest mulig varme opp til badet i 2. etg da jeg hadde problemer med å få varme dit. Har godt med vv, derfor har justeringen fått stå i fred.
Ellers kjører jeg elsteg frakoblet så lenge temperaturen er over 0. Med dagens klima blir det minst 8 mnd pr år. Føler selv at jeg sparer noen kw på dette. Om det er mest psykisk, det vet jeg ikke
Har også en pelletskamin stående i vardagsrummet. Det tar jeg i bruk ved ekstrem kulde, dvs ca minus 20.