Hej!
Köpte en begagnad luftluft värmepump av en bekant till et ok pris (tror jag iallafall
) enligt honom ska den vara helt i skick och inte äldre än 2år, (han sålde den efterssom han ska installera bergsvärme...)
Jag tänkte nu installera denna i huset som tillägsvärme för att jämna ut vedeldningen en aning...
jag vill helst installera den själv, iallafall så mycket som möjligt, både pga intresse och sen är jag ju också snål
. Och garantin gäller vel knappast längre när den varit nedmonterad... Har ingen erfarenhet av luftvärmepumpar så nu försöker jag studera ämnet så mycket jag kan
....... Iallafall så tänkte jag montera denna på väggen å dra strömm och rör själv, sen blir det eventuellt att anlita en installatör för att koppla i rören och vacumsuga.
Dock undrar jag hur det är med gasen,enligt förra ägaren har en "riktig" installatör monterat ned pumpen, då borde ju han ha "sparat" gasen i utedelen eller? Hur kan jag kolla om så är fallet? Och kommer man ändå att behöva fylla på mer eller tillochmed byta ut gasen? Pumpen är en fujitsu på innerdellen står det asyb09ldc och utedelen aoys09ldc. Och här lite bilder på apparaten