Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat 8 Display >> Drifttid >> Värmepump 191H ?  (läst 9696 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
Diplomat 8 Display >> Drifttid >> Värmepump 191H ?
« skrivet: 25 november 2013, 16:19:36 »
Hej igen!
Läser i annan tråd om VP´s uppförande ang. start och stopp.
Av den anledningen blev jag själv nyfiken men har inte tid att ständigt titta på displayen när den är igång.
Så jag undrar om jag fattat rätt ifall Driftiden på Värmepumpen kan var mig till hjälp.
23/11 var den 179H och nu idag 25/11 så läser jag 189H
10H under 48 timmar!
Betyder det, att det är kompressorns totala gångtid som visas (m.a.o. kan dessa 10H innehålla 20st. 30-minuters gångtider för kompressorn?)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat 8 Display >> Drifttid >> Värmepump 191H ?
« Svar #1 skrivet: 25 november 2013, 16:44:07 »
Ja det visar totala tiden, vill du se antal starter kan du ju titta på tex framledningstemperaturen där ser du tydligt att framledningen stiger när pumpen går för att snabbt sjunka när kompressorn stoppar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Diplomat 8 Display >> Drifttid >> Värmepump 191H ?
« Svar #2 skrivet: 25 november 2013, 19:01:19 »
Tack för din info... kollade och kom fram till att den går 14 minuter och står i 44 minuter.
Omvandlar det till att den går 15 och står 45 minuter i timmen då.
Och på 48 timmar så blir det 48 ggr 15 som blir 12 timmars drift då så min avläsning verkar stämma då.

Verkar som att jag kör denna anläggning mot alla regler så jag är lite orolig att jag plågar anläggningen en del.

Fritidshus med enbart 11 graders värme med termostater på alla radiatorer.
Men vill inte ändra radiatorernas termostater eller ändra rumstemperaturen första året då jag vill jämföra elförbrukningen med fjolåret.
Men de två månader som gått så är jag nere på 50% av fjolårets förbrukning.
Och då hade jag inget varmvatten förra året men nu har jag med denna anläggning.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Diplomat 8 Display >> Drifttid >> Värmepump 191H ?
« Svar #3 skrivet: 25 november 2013, 20:54:27 »
Fritidshus med enbart 11 graders värme med termostater på alla radiatorer.
Värmer du bara tillfäligt upp utrymmet när du är där och resten av tiden är det 11 grader? Du har inte funderat på att ställa upp gradminuterna så den går längre när det "inte är så noga" med att hålla exakt 11 grader i rummet?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Diplomat 8 Display >> Drifttid >> Värmepump 191H ?
« Svar #4 skrivet: 25 november 2013, 22:55:30 »
Värmer du bara tillfäligt upp utrymmet när du är där och resten av tiden är det 11 grader? Du har inte funderat på att ställa upp gradminuterna så den går längre när det "inte är så noga" med att hålla exakt 11 grader i rummet?

Bra fråga!
Jag renoverar hela kåken... Källare, bottenvåning och övervåning! (tar säkert 10 år och blir klart 3 år efter min död)
I alla rum finns det vattenradiatorer, utom i mitt "kontor" där vattenradiatorn av någon anledning är borttagen och ersatt av elradiator. (Ska installera en vattenradiator nästa sommar)
Så jag har 11 grader överallt utom på kontoret där det är 21 de stunder jag befinner mig där.


Citera
Du har inte funderat på att ställa upp gradminuterna så den går längre när det "inte är så noga" med att hålla exakt 11 grader i rummet?
hi hi
Jag är så ny på detta så funderingar får ni läsare väcka hos mig...
Jaha.. hur gör man det då?
Får ta mig en titt i bruksanvisningen då.
Om det funkar sÃ¥ är jag dig tacksam för tipset!  tummenupp

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Diplomat 8 Display >> Drifttid >> Värmepump 191H ?
« Svar #5 skrivet: 26 november 2013, 13:43:34 »
Läser Användarhandboken och där finns inget om "gradminuter".
Justering av inomhustempen görs med undermenyn "VÄRMEKURVA" eller "RUM"-värdet.
RUM-värdet ska man leka med för något som ska vara tillfälligt och VÄRMEKURVA för långvarigt.

 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Diplomat 8 Display >> Drifttid >> Värmepump 191H ?
« Svar #6 skrivet: 26 november 2013, 13:52:31 »
Det heter väl 'Integral' på Thermiaspråk?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Diplomat 8 Display >> Drifttid >> Värmepump 191H ?
« Svar #7 skrivet: 26 november 2013, 15:58:53 »
Jo på displayen kan man avläsa ordet Integral men inget i användarhandboken vad man har för glädje av det ordet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Diplomat 8 Display >> Drifttid >> Värmepump 191H ?
« Svar #8 skrivet: 26 november 2013, 16:02:22 »
Integralen bestämmer hur mycket framledningstemperaturen skall tillåtas sjunka/stiga innan kompressorn startar/stannar. Indirekt påverkar det antalet starter per dygn.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Diplomat 8 Display >> Drifttid >> Värmepump 191H ?
« Svar #9 skrivet: 26 november 2013, 19:13:32 »
Håll in vänster pil så kommer du till service menyn. Därefter går du till värmepump och där står först Integral A1 -60. Där ändrar du till typ -150.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Diplomat 8 Display >> Drifttid >> Värmepump 191H ?
« Svar #10 skrivet: 27 november 2013, 13:28:48 »
Håll in vänster pil så kommer du till service menyn. Därefter går du till värmepump och där står först Integral A1 -60. Där ändrar du till typ -150.
Vänster eller höger-pil ger samma verkan och i något serviceläge kommer jag inte.
Kanske serviceläge visas ifall man låser upp fronten på anläggningen. Och nyckel har jag inte... den tog installatören med sig.

Har bifogat fyra bilder som visar som händer:
Bild1 utgångsläge,
Bild2 vad som visas efter jag tryckt vänster eller höger-pil och där visas "Drift Värmepump". Inte som du nämner enbart ordet "Värmepump"
Bild3 visar ifall jag trycker på "Drift Värmepump"
Bild 4 visar att jag valt "Värmepump" enbart eftersom valet indikeras av " * "

SÃ¥ jag undrar ifall du har en annan bild (version) av Diplomat 8?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Diplomat 8 Display >> Drifttid >> Värmepump 191H ?
« Svar #11 skrivet: 27 november 2013, 14:40:34 »
Vänster eller höger-pil ger samma verkan och i något serviceläge kommer jag inte.
Kanske serviceläge visas ifall man låser upp fronten på anläggningen. Och nyckel har jag inte... den tog installatören med sig.

Har bifogat fyra bilder som visar som händer:
Bild1 utgångsläge,
Bild2 vad som visas efter jag tryckt vänster eller höger-pil och där visas "Drift Värmepump". Inte som du nämner enbart ordet "Värmepump"
Bild3 visar ifall jag trycker på "Drift Värmepump"
Bild 4 visar att jag valt "Värmepump" enbart eftersom valet indikeras av " * "

SÃ¥ jag undrar ifall du har en annan bild (version) av Diplomat 8?
Håll vänster och höger knapp intryckt i 5sek så kommer du in i servicemenyn.Varför ställde han rumsvärdet på 17 °C Sc:,h Sc:,hKnepigt för du vill väll inte ha 17 °C som innetemp.Kör på 20 rum värdet.Om du ska ändra på integralen så börja på -100 och du kan sänka mer sedan om du vill.
Kör på läge auto.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Diplomat 8 Display >> Drifttid >> Värmepump 191H ?
« Svar #12 skrivet: 27 november 2013, 15:09:29 »
Varför låser installatören VP'n och tar med sig nyckeln? Du har väl köpt den, inte hyrt den...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Diplomat 8 Display >> Drifttid >> Värmepump 191H ?
« Svar #13 skrivet: 27 november 2013, 16:30:08 »
Håll vänster och höger knapp intryckt i 5sek så kommer du in i servicemenyn.Varför ställde han rumsvärdet på 17 °C Sc:,h Sc:,hKnepigt för du vill väll inte ha 17 °C som innetemp.Kör på 20 rum värdet.Om du ska ändra på integralen så börja på -100 och du kan sänka mer sedan om du vill.
Kör på läge auto.
Ja det fungerar inte heller med att trycka in de båda.
Rumsvärdet 17 °C valde han då jag inte ville ha mer än 11 grader innetemp. (Fritidshus)
Och "Auto" kör jag inte då jag vill kolla om enbart VP klarar av vintern.
Skulle den inte orka hålla över 5 grader då det är som kallast.. då får jag välja"Auto".

Varför han låst skåpet och tar med sig nyckeln "har jag inte en aning om". Och hyrt anläggningen har jag inte!
 :) :)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat 8 Display >> Drifttid >> Värmepump 191H ?
« Svar #14 skrivet: 27 november 2013, 16:38:32 »
Men öppna pumpen behöver du inte för att komma in i servicemenyn, även om du naturligtvis ska ha nyckeln själv.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!