Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ES380, låg tryckrörstemperatur?....eller igenfryst förångare?  (läst 7109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anders.dahlgren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en ES380 från -98 som har börjat larma FF 0.7 "Fel tryckrörstemperatur".
Kollar jag värdet så ligger det på ca 30 grader, och det känns alldeles för lågt. Tidigare har den legat på ca 55 grader.

Vad kan vara orsak till detta?
« Senast ändrad: 25 november 2013, 19:25:22 av anders.dahlgren »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ES380, låg tryckrörstempratur?
« Svar #1 skrivet: 25 november 2013, 10:27:27 »
Vanligaste felet är att tempgivaren ger upp, har du en IR-termometer så kan du kolla och jämföra med denna vad du får?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad anders.dahlgren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ES380, låg tryckrörstempratur?
« Svar #2 skrivet: 25 november 2013, 11:52:57 »
Ok, bra tips! Jag hade också funderingar på om givaren kunde vara kass.
Är inte så bevandrad i FLVP, men sitter tryckröret efter kompressorn?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ES380, låg tryckrörstempratur?
« Svar #3 skrivet: 25 november 2013, 12:02:17 »
Jepp, mellan kompressor och kondensor.
Manualen på nätet är lite suddig, men det ser ut som att kondensorn sitter under kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad anders.dahlgren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ES380, låg tryckrörstemperatur?
« Svar #4 skrivet: 25 november 2013, 19:15:27 »
Det var nog inte givaren...  :(
Vad tyder detta på? Igensatt förångare? Eller är helt enkelt kompressorn kass?
Finns det något sätt att rengöra förångaren, om det nu skulle vara det?


« Senast ändrad: 25 november 2013, 19:49:20 av anders.dahlgren »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ES380, låg tryckrörstemperatur?....eller igenfryst förångare?
« Svar #5 skrivet: 25 november 2013, 21:18:25 »
Avfrostningen verkar inte funka.
Låt grejerna tina (kör med elpatron) och läs av avfrostningsvakten (F8).
Jag vet inte exakt hur difftrycksmätaren funkar men troligen har nått hänt med den, kanske nån annan vet mer exakt hur den ser ut?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
SV: ES380, låg tryckrörstemperatur?....eller igenfryst förångare?
« Svar #6 skrivet: 25 november 2013, 21:36:25 »
Med så mycket is ansamlad på ena sidan (underkanten) och isblock till expansionsventil och resten av evaporator i stort sett utan is så luktar det köldmediebrist.

låt det tina av - kontrollera att givarna verka ge rimliga data med verklig uppmätt temperatur och när du sedan starta - titta på rörkrökarna i evaporatorn  att om och när det frostar efter en god stunds körning att alla rörböjar frostar och inte bara enstaka av dessa i någon kant eller bara korta rörlängder efter expansionsventilen  (kolla med IR-termometer att temperaturen är ungefär samma de flesta av rörkrökarna - mät väldigt nära rören) - då det senare tyder på kölmediebrist och du har troligen läcka.

Det som talar emot är att du inte har för hög hetgas-larm som det brukar bli när det är för lite köldmedie på evaporatorsidan eller totalt igenfrostad evaporator utan istället larmar för låg hetgastemperatur, vilket tyder på att massaflödet är lågt ur kompressorn eller låg tryckskillnad  och kompressorn arbetar lätt, vilket endera kan tyda på kompressorhaveri, fullt öppen expansionsventil som släpper igenom gas fullt ut i alla lägen eller att systemet verkligen är tom på köldmedie pga en tämligen stor läcka och det tömts på kort tid.

vad är det för köldmedie i maskinen ? (404A, R407C, eller R270 och möjligen R22 eller R502)  är det dom två sista så kommer det vara problematiskt att få någon kylnisse att göra något åt detta då det handlar om konvertering.

« Senast ändrad: 25 november 2013, 21:53:11 av xxargs »

Utloggad anders.dahlgren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Avfrotsningsvakten verkar fungera, blåser jag i slangen från förångaren så aktiveras "droppen" på panelen.
Förångaren såg hyffsat ren ut, har blåst och skjölt igenom den med varmvatten i alla fall, men det blev knappt ingen skillnad.
Men jag såg när jag testade att köra lite att exp.ventilen började frosta på ganska så snabbt.
Har ingen aning om vilket köldmedia som finns i, men tror inte att vi kostar på den mer än nödvändigt, den är ju trots allt 15 år nu.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
SV: ES380, låg tryckrörstemperatur?....eller igenfryst förångare?
« Svar #8 skrivet: 25 november 2013, 23:39:38 »
hur blev slingorna/böjarna  i evaporatorn efter en stunds körning - om bara expansionsventilen frostar och blir väldigt kallt (då menar jag mer än enstaka minusgrader)  men inget annat blev kallt eller bara en mycket liten del blev kallt typ slingan som är längst ned i evaporatorpaketet börja frosta men inte resten, så indikerar det tyvärr köldmediebrist.

kölmedietypen och hur mycket i vikt bör gå att finna på en etikett eller en lapp någonstans i anläggningen
   

---

Problem kvarstår att anläggningen inte gick i avrostning trots all is som fullständigt täcke igen evaporatorn och tryckskillnaden mellan sidorna borde ha blivit så stor att maskinen borde gått in i avfrostning  - kan vara så att slangen på endera sidan är täppt eller var igenfrusen alternativt att fläktsystemet inte trycker på lika mycket fast det är helt igentäppt - eller att diffgivaren nu behöver högre tryck innan den indikerar och detta kollar du inte genom att blåsa i slangarna med munnen utan att samtidigt mäta med en mBar-mätare (som förvisso kan göras hemma av slang med vatten, 1 cm vatten per mBar skall tryckas upp i slangen) som mäter trycket till omslag och kontrollera att fläkten kan uppbåda denna tryck med marginal när evaporatorn är mer eller mindre  täppt av is.


 
« Senast ändrad: 25 november 2013, 23:56:08 av xxargs »

Utloggad anders.dahlgren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag kikat lite igen, när kompressorn frostat av sig. Köldmediet i systemet är R134a / 104G.
Såg lite oroväckande ut runt en av anslutningarna till kompressorn, vad tror ni om det?

Har kört igång kompressorn igen för en stund sedan, får se hur det ser ut om några timmar, vart det har börjat komma frost.


Utloggad anders.dahlgren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så här ser krökarna i förångaren ut efter ca 45 min körning.
Har tyvärr ingen IR-termometer att mäta med i nuläget.

« Senast ändrad: 26 november 2013, 20:59:02 av anders.dahlgren »

Utloggad anders.dahlgren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lite mer bilder efter ca 80 min körning...

Ser det inte ut som ett litet hål under anslutningen? (här har jag lokalt tinat upp kompressorn)


Nu har även exp-ventilen börjat frosta igen.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
SV: ES380, låg tryckrörstemperatur?....eller igenfryst förångare?
« Svar #12 skrivet: 26 november 2013, 21:46:31 »
Spontant sett så ser det OK ut, hela hela evaporatorn frostar upp till sista rörbiten  mot utloppet - precis som det skall vilket innebär att hela evaporatorn  används för att kyla luften och du behöver nog inte oroa dig för köldmediebrist.

Det som syns på kompressorn och du är lite orolig för,  beror på att det hela tiden rinner kondens efter rören in mot kompressorn (och även den kalla gasen som sugs in kan vara tillräckligt kall för att även kompressorn blir lite blöt just kring insugsröret) och ärget kommer från kopparrören och lite av detta följer med kondensen som rinner mot kompressor och sedan dunstar av och ärget blir kvar på ytan som en sakta växande lager.

Det är i mina ögon inget att bry sig om så länge du inte ser flagande gravrost från själva kompressorns kapsling vid inloppet.

om och när det rostar på sådana här anslutningar (vilket man ser ibland på tex kyl och frysskåp) så är processen väldigt långsam mycket beroende på att kondensen är nästan helt fri från salter och annat som kan leda ström och accelerera korrosion.

---

så här långt så ser det ut att göra sitt jobb - nu blir det att avvakta om tryckdifferensmätaren utlöser en avfrostning i tid så att du inte får den täta iskakan som du visade i första bilden - då det måste ha gått mycket kallt  för att bli så kompakt som bilden visar - det som troligen har hänt är att evaporatorn var så kall och expansionsventilen stängd max och är på minimum flöde, trots detta att det drog in lite flytande köldmedie från evaporatorn ända in i kompressorn och kokade av där och kylde den så pass att hetgasen höll sig låg. 

Vad jag förstått så är det ett vanligt beteende på container-fryskompressorer där fläktarna stannat inne i containerns evaporator att en stor del av kompressorn blir ett enda stort isblock för att den suger flytande kondensat från evaporatorn.

edit:

efter att sett den sista bilden med frost efter kompressorns sidan så börja jag ändå fundera om kompressorn inte suger lite kondensat, vilket då kan tyda på att expansionsventilen inte trottlar som den skall då röret ut ur evaporatorn mot kompressorn  skall vara några grader varmare än  röret kort bit efter expansionsventilen (så såg det ut i bilderna innan med mindre frost på röret som går mot kompressorn  än de övriga rörkrökarna)  - är dom nästan exakt lika i temperatur - dvs. temperaturen kort efter expansionsventilen och sugröret som går in i kompressorn är på någon grad lika när, så har du förmodligen problem med expansionsventilen.
 
För att kolla detta så måste du ha en termometer med sensor som trycks emot röret med omlindad trasa eller annat som isolerar värmen från omgivningen en bit  och kolla om temperaturen kort efter expansionsventilen  och kanske första kröken är kallare än röret som går från evaporatorn till kompressorns sugsida  (som bör vara 3-4 grader varmare)  - det kan vara att det är den kalla gasen som rusar in i kompressorn är tillräckligt kall för att det skall frosta även på kompressorkapslingen just där och detta är normalt - men det är uppmätning med termometer som säger om det är så eller inte!

---

hur ser själva lamellerna i evaporatorn ut nu - med den frosten på rören så borde dessa i stort sett vara fyllda med is vid det här laget (ta ett foto med mobilen med kameran tittande upp och kanske lite hjälp av en lampa om inte mobilen lyser upp själv med 'blixt') och när det är tillstängt så bör maskinen snart indikera för avfrostning - och en dum fråga - alla fläktar är väl igång nu så att tryckdiffen kan skapas ??

edit2:

Jag antog här att det undre röret av dom två parallella isolerade rören  går till expansionsventilen,  det övre röret går till sugsidan av kompressorn - svårt att se, men om det är tvärt att expansionsventilen går till den övre röret och går till den övre delen av evaporatorn  och röret i botten på evaporatorn går till sugsidan av kompressorn så kan jag mycket väl förstå om det rinner in kondensat in i kompressorn om inte expansionsventilen trottlar rätt...
« Senast ändrad: 26 november 2013, 22:32:43 av xxargs »

Utloggad anders.dahlgren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Just nu har jag stängt butiken, pannan står i tvättstugan brevid sovrummet och för ett väldans väsen utan plåtarna på. Så det får bli nya forskningar imorgon.

Men jag såg aldrig att avfrostningen kom igång efter att jag satt tillbaka gaveln till evaporatorn, så det kanske är något strul med den givaren?

Min utgångsfråga var ju egentligen larmet för låg tryckrörstempratur, som visar ca 28-30 grader. Och givaren ser ut att ge rätt värde för verklig temperatur. Så vad kan det komma sig att jag inte får mer värme i tryckröret efter kompressorn?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
SV: ES380, låg tryckrörstemperatur?....eller igenfryst förångare?
« Svar #14 skrivet: 27 november 2013, 00:52:54 »
Om kompressorn suger flytande kondensat även i liten utsträckning  från evaporatorn så kommer det att resultera i låg temperatur på hetgasen (tryckrör i din nomenklatur och med tanke på din frost som 'rinner ned' efter sidan på kompressorn i bilden på kompressorn så ligger det nära till hand att misstänka något sådant) för att det helt enkelt kyler kompressorn och en del av dess inre uppvärmning kokar upp köldmediet istället för att att kokas upp i din evaporator - värmen som kompressorn bildas förloras dock inte utan avges i kondensorn som tidigare.

Eftersom du hade ~55 grader förut och nu bara  28-30 grader C  tyder på att något hänt - och i det här fallet kanske 2 olika saker, det ena att expansionsventilen inte arbetar som tänkt och släpper på för mycket köldmedie (kolla var bulben sitter och att den verkligen ligger med god termisk kontakt emot röret som går till kompressorn - hänger den i luften med  glipa så kan få sådana effekter...)  det andra är att du antingen inte får tillräcklig tryckskillnad i luftkanalerna när evaporatorn isar igen (dålig fläktfart/spjäll eller att det läcker över annan väg än via evaporatorn)  eller att difftryckmätare har blivit okänslig eller att dess anslutna slangar blivit otäta och läcker.

   

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!