Nei, utedelen er montert på en separat betongplatta.
Innedelen er montert på vegg med mdf-panel, og det innbærer at når vibrasjon fra innedelen oveføres til veggen vil panelet, som er montert på stenderne i veggen med 60 cm mellomrom, vibrere med sin egen resonansfrekvens. Dette forplanter seg videre og hvis man beveger seg gjennom rommet vil man oppdage at lyden varierer i styrke og blir helt borte for hver 60cm man beveger seg bortover. Dette er jo et vekjent resonans/interferens fenomen.
Og det bekrefter jo at det er noe som vibrerer, og det burde vel helst ikke skje?
Her er hva jeg skrev i dag til serviceavd. hos den lokale leverandør:
Hei,
Det har blitt lite gjort mht. den ulyd i varmepumpen vi har vært plaget med i to år.
I går kveld satte jeg temperaturen til 25° da vi la oss, men da jeg hørte lyden på soverommet stod jeg opp og satte den ned til 24°, men den ble ikke helt borte.
Så jeg tok på meg hodetelefoner og da kunne jeg ikke høre den.
Da vi stod opp kl. 8:30 satte vi den til 28° og 2.5 timer senere er det fremdeles ingen ulyd.
Som jeg har presisert før, forekommer denne lyden, en tydelig brumming, altså ikke luftstøy, bare i et bestemt temperaturområde og er mest fremtredende ved 27° eller 23° og lavere er den borte, likeså ved 28° og høyere.
Og det skjer helst når utetemperaturen er noen grader under null.
Hvis det skal være mulig å overbevise seg selv om at jeg ikke snakker tull må man være her på en tid som passer med problemet.
Er det noe håp om at problemet kan bli tatt alvorlig, og gjort noe med?
Og det handler altså om en Toshiba RAS 10.