Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Bergvärmepump för lågenergihus
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
3
[
4
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Bergvärmepump för lågenergihus (läst 15304 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36237
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
«
Svar #45 skrivet:
27 januari 2014, 14:57:41 »
Citera
Har man inte råd med hyran får man KBT, men visst, vill man ha ett fullgod levnadsstandard även efter sin pension så behövs nog både skuldfrihet och ett avsevärt sparande.
Min brorsa har väl typ alltid sagt att "skulle jag inte ha råd att ha huset kvar när jag grå i pension så säljer jag och flyttar i lägenhet, eller rättare sagt, jag tror inte ens han har någon vilja att bo kvar i huset efter sin pensionering, med tanke på allt underhåll det innebär.
Han har andra värderingar helt enkelt, själv kan jag inte tänka mig att sätta mig i en lägenhet och stirra i väggen.
Inte så länge jag kan ta mig fram för egen maskin i alla fall.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #46 skrivet:
28 januari 2014, 00:55:55 »
Citera
Problemet med huslån är att många tänker. Men det är ingen mening att amortera vi ska ju ändå renovera badrummet snart. Så på något magiskt sätt blir det så att det där sparandet till badrummet, i stället för amortering, går till något annat, och sedan när badrummet MÅSTE renoveras - så har man varelse amorterat eller kvar några sparade pengar.
Man kan ta fram ett kalkylark som visar att pensionssparande och amortering är dåligt. Men det bygger då på att man har en så pass strukturerad ekonomi att man inte bränner pengarna på annat.
Den största nackdelen och fördelen med pensionssparande är just att pengarna är låsta
Vad än huset är värt NU tänk alltid att det på mycket kort tid kan bli värt hälten så mycket. Och det gäller framför allt lappar och andra som bor på ställen dit det avfolkas och är ont om jobb.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36237
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #47 skrivet:
28 januari 2014, 06:23:54 »
Citera
En halvering av huspriserna i norra Sveriges inland betyder en förlust på 100 000 kr, en 20% nedgång i storstäderna kan betyda nära en miljon i förlust.
Lappen kan nog sova gott om nätterna även om han är belånad till taknocken.
Dessutom börjar huspriserna på de mest avfolkade orterna redan vara så låga att husen säljs för avflyttning eller som semesterbostäder.
Priserna är rätt stabila på den nivå som gör det svårt att tappa mer i värde.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Tommy E
Det finns dom som är -
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Kiruna
Antal inlägg: 1316
Karma +0/-0
Kön:
Inte illa pinkat av en tom trähäst.
Tommy E
«
Svar #48 skrivet:
28 januari 2014, 07:26:24 »
Citera
Här har huspriserna ruset nå fantastiskt under många år. En normal villa kostar runt 1,5 till 2,5 milj, så en halvering av huspriserna och en tvingad försäljning hade inte varit särskilt kul just nu
Men det är klart här är det varken avfolkning eller brist på arbeten, däremot så saknas det bostäder. Undantaget som bekräftar regeln?
«
Senast ändrad: 28 januari 2014, 07:41:07 av Tommy E
»
Loggat
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.
Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd.
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #49 skrivet:
28 januari 2014, 10:40:54 »
Citera
haha ja lappar var väl kanske inget bra exempel!
Det jag snarast menar, och egentligen oavsett vart man bor, om hela samhället är inställt på att det kan ske en priskorrigering på säg 20% och att hela systemet avseende lån och säkerhet är baserat på detta. Säg att banken kräver att huset inte får vara belånat över 75%.
Om nu hela samhället har den inställningen så är min personliga syn på detta att OM en kris skulle uppstå så kommer den faktiska justeringen i pris alltid vara större än den marginal som är inbyggd i systemet. Man kan säga att den grundläggande krockkudden är diskonterad.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
3
[
4
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Bergvärmepump för lågenergihus
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1949
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
andershbg
Börje__
BiggerDigger
Bearberg
mindis
rocas
Smurfen.
VictorHus13
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info