Hej!
Är det någon på forumet som har erfarenhet av akustikplattor i tak (och kanske på väggar) för att dämpa fläktljud från värmepumpen när den går för fullt?
Tanken med akustikplattor är att släcka ut ljudet när det studsar mot vägg eller tak. Plattorna har en lämplig yta för ljudabsorbtion och är som regel perforerade.
Beroende på vad som finns bakom plattan blir absorbtionen mer eller mindre bra. Dvs om man lämnar en luftspalt, ev fylld med isolering, så kan man få bättre ljudabsorbtion än om man spikar plattan dikt mot taket. (Spikas den dikt mot taket absorberas främst höga frekvenser, lämnar man en luftspalt absorberas även lägre frekvenser.) Tjockleken på plattan spelar också roll.
En annan aspekt är val av material m.h.t. brandfara (plastmaterial inte riktigt bra).
Jag har letat en del på nätet, men inte förrän jag sökte på ordet "akustikplattor" fick jag fram intressanta länkar.
Akustikplattor har störst betydelse för ljuddämpning i stora lokaler som kontor, skolor osv. Men akustikplattor är också "ett begrepp" bland HIFI-entusiaster och bland sådana som bygger sig en egen hemma-bio.
En typ av platta är av gips och perforerad, se t ex
http://danoline-se.com/properties/acoustics/En annan typ verkar bestå av "pressad gullfiber" se t ex
http://www.ecophon.seSådana skivor finns med olika yta beroende på var de skall användas.
Danoline anger via
www.danogips.se återförsäljare, t ex ett byggvaruhus i närheten av där jag bor. Om produkterna verkligen finns där har jag inte kollat ännu.
Hos Ecophon hittar jag ingen lista på återförsäljare - ringer man deras rådgivning hamnar man i telefonkö och email verkar inte besvaras (kö där också?).
Men hur väl fungerar sådana här skivor för ljuddämpning av de vind- och blås-ljud som kommer från just en värmepumpsfläkt som går för fullt? Vilken typ av skiva är "bäst" i något avseende?
Några som har erfarenheter av detta? Berätta!
I vilka frekvensområden ligger vind/blåsljuden från en värmepumpsfläkt inomhus?
Jag skall installera en värmepump i en tambur som ligger litet avskild från lägenheten via en trappa. Tänker tilläggsisolera ytterväggarna innan jag installerar pumpen och samtidigt passa på att bygga in ljuddämpning så att vi minskar blås- och vindljuden ut i lägenheten.
/Lars-Åke