Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kall golvvärme (bilder)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Kall golvvärme (bilder) (läst 15411 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Erik Renberg
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 913
Karma +0/-1
Respekterar naturlagarna
Erik Renberg
SV: Kall golvvärme (bilder)
«
Svar #15 skrivet:
24 november 2013, 21:32:11 »
Citera
Fast det går bra med något annat också i lämplig dimension, som t ex en insexnyckel kanske eller en räfflig penna....
Du ser vad som behövs om du skruvar loss termostaten först.
Sedan ser du en mässingsskruv med en pigg som sticker ut. Den skruven går också att skruva bort (det sprutar inte vatten).
Bakom skruven med piggen ser du insidan av en vit räfflad hylsa (som verktyget ska passa i). Den kan du skruva in för att strypa grundflödet i radiatorn.
Tips: börja med radiatorerna närmast VP, dvs i början på slingan. Skruva in skruven helt och räkna sedan antal varv du skruvar upp. Skriv upp på papper. Justerar du en radiatorn påverkar du dom andra. Gör detta och mät tempen på radiatorn uppe och nere NÄR VP går. Inga termostater ska vara åtskruvade heller när du gör detta.
«
Senast ändrad: 24 november 2013, 21:43:07 av Erik Renberg
»
Loggat
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.
HansMarten
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 731
Karma +0/-0
Kan lite om mycket=)
HansMarten
«
Svar #16 skrivet:
24 november 2013, 21:38:29 »
Citera
Vill du inte köpa nyckeln eller har lämpligt substitut till verktyg för att strypa radiatorn när du fått av packboxen, kan du alltid fulstrypa
, skruva av hatten som sitter till höger på nedre delen av kopplet, innanför skruvar du in den grova insexskruven. Denna är egentligen till för att stänga med, men går bra att strypa om det är tillfälligt.
Loggat
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år ( 25 kwh/m2/år !!)
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund
Jag älskar Japanskt!
Tromti
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 18
Karma +0/-0
Värmepump
Tromti
«
Svar #17 skrivet:
25 november 2013, 20:42:44 »
Citera
Hej igen och tack för all hjälp.
Jag har lyckats strypa radiatorerna med hjälp av termostaterna så att de är varma i överkant och kalla i nederkant. Ska ge mig på de noggrannare inställningarna när jag fått ordning på värmen nere.
Nu har jag kört pannan drygt ett dygn med en tilloppstemp på ca 35grader men tycker inte golven nere blivit något varmare alls. Kan det fortfarande vara så att plattan inte är varm ännu?
Börjar fundera om rören till fördelaren är rätt kopplad. Ska inte tilloppet vara på delen där ställmotorerna sitter? Se bild.
Loggat
1,5plan 130kvm
Bergvärme
Ctc Ecoheat
Golvvärme (bottenplan)
Radiatorer (övervåning) ej shunt
HansMarten
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kan lite om mycket=)
HansMarten
«
Svar #18 skrivet:
25 november 2013, 20:57:08 »
Citera
De sitter rätt, dvs på returen, är dina slangar ingjutna och kanske har upp till 100mm betong + golv som ska värmas tar det tid. Ett dygn är inget konstigt om du hade en helt avkyld platta. Vänta någon dag till. Känn på rören med händerna, man brukar komma fram till rätt mycket med bara det, och lär sig om flödena samtidigt.
«
Senast ändrad: 25 november 2013, 21:02:06 av HansMarten
»
Loggat
DUT -18C
Jag älskar Japanskt!
Erik Renberg
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 913
Karma +0/-1
Respekterar naturlagarna
Erik Renberg
«
Svar #19 skrivet:
25 november 2013, 20:57:18 »
Citera
Jag har inte exakt samma som du (jag har LK) men returen är för mig som för dig där motorerna sitter. Däremot är det hos mig så att tilloppet sitter högre än returen, men jag vet inte om det spelar roll.
Men däremot: Om du mäter på tilloppsslangarna; är det då 35 grader i varje slinga? Vad är returen i varje slinga?
Har du kollat dina motor-hattar att dom funkar? Så dom inte allihop stänger varje slinga... Dom går kanske att ta bort och prova utan (i mitt fall med LK släpper man helt enkelt bort dom - kolla din manual)?
Loggat
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.
HansMarten
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kan lite om mycket=)
HansMarten
«
Svar #20 skrivet:
25 november 2013, 21:06:34 »
Citera
Har du tagit bort ställdonen och tittat på vad förinställningen står på? Kan inte ditt märke men de flesta har en ring med skala som man vrider på för att ställa in flöde för respektive slingas längd. Andra har en insex som man ställer och räknar varven. Om du gör detta, skriv ner originalvärdena innan du börjar fibbla
Borde för övrigt ligga en inplastad lapp från installatören med vad han ställde dem på någonstans i närheten.
ps ställdonen ser från bilden ut att alla vara öppna, iallafall när du tog bilden ;)ds
«
Senast ändrad: 25 november 2013, 21:09:59 av HansMarten
»
Loggat
DUT -18C
Jag älskar Japanskt!
Tromti
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Värmepump
Tromti
«
Svar #21 skrivet:
26 november 2013, 20:22:25 »
Citera
...fortsättning följer. Fortfarande kalla golv, ingen som helst skillnad, trots ca 35 graders tillopp sen söndags.
Börjat kika lite flödesmätarna på fördelaren. Se bilder. Kan det verkligen stämma att de ska se ut såhär på ett nästan nytt system. Några är nästan helt svarta de andra är riktigt grumliga. Själva "flötet" ligger i botten på de grumliga, 4 av 6. De andra två svarta tycker jag mig kunna se någonstans i mitten, 2 av 6 (i dessa rum så finns det viss aning värme). Min teori är att det är skitigt vatten i systemet. Teorin grundar sig på att borrhålet för vattnet var ganska orört och nytt när rörmokaren kopplade på vattnet.
Ska det vara så att flödesmätarna ligger i botten? Stämmer inte med protokollet som säger vad de ska vara inställda på.
Loggat
1,5plan 130kvm
Bergvärme
Ctc Ecoheat
Golvvärme (bottenplan)
Perak
En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
Expert på värmepump
Antal inlägg: 516
Karma +0/-0
Varför blir allt så komplicerat till en själv??
Perak
«
Svar #22 skrivet:
26 november 2013, 21:09:01 »
Citera
Prova att stänga flödet genom att stänga den röda eller blåa ventilen. Kolla samtidigt så att "flötena" flyter upp. Gör dom det har du garanterat flöde. Stort DT och högt flöde så borde du ha varmt. Eftersom kåken är ny skulle jag kolla så att termostaterna styr rätt slinga. Inte ovanligt att elektriker och röris inte har en dialog så att grejjerna kommer på rätt plats. Är det omkastat kan det bli lite hawaii. Stänger slingor som skall öppna och tvärtom.
Loggat
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss
Tromti
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Värmepump
Tromti
«
Svar #23 skrivet:
26 november 2013, 21:25:26 »
Citera
Bra tips! Flötena flöt upp, när jag öppnade igen så stannade några av flötena mitt på skalan i stället för att ligga i botten. Vad kan det bero på?
Loggat
1,5plan 130kvm
Bergvärme
Ctc Ecoheat
Golvvärme (bottenplan)
Churchill
Expert på värmepump
Stad/land: Kristianstad
Antal inlägg: 505
Karma +0/-0
Kön:
Churchill
«
Svar #24 skrivet:
26 november 2013, 21:27:05 »
Citera
I mina ögon har installatören vänt upp och ner på fördelaren. Jag tror inte det spelar någon roll mer än att slangarna kommer bakom fördelaren där nere.
Smuts kan sitta i ventilkonorna. Stäng alla utom en och se om det går genom en slinga i taget.
Angående returtemp och COP så försämrar hög returtemperatur nästan lika mycket som hög framledning.
Loggat
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.
Tromti
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Värmepump
Tromti
«
Svar #25 skrivet:
26 november 2013, 21:32:20 »
Citera
Tack. Har också misstänkt att den är felvänd.
Hur stänger man ventilkonorna? Kan man göra rent dom? Vad är COP?
Loggat
1,5plan 130kvm
Bergvärme
Ctc Ecoheat
Golvvärme (bottenplan)
Tromti
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Värmepump
Tromti
«
Svar #26 skrivet:
26 november 2013, 21:36:43 »
Citera
...kan tillägga att jag skruvat de elektroniska ställmotorerna. Kör numer bara på utomhusgivare. Har förstått att det är effektivast..?
Loggat
1,5plan 130kvm
Bergvärme
Ctc Ecoheat
Golvvärme (bottenplan)
Tromti
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Värmepump
Tromti
«
Svar #27 skrivet:
26 november 2013, 21:47:02 »
Citera
...nu har flötena sjunkit till botten igen. Provade att strypa dom igen och slå på igen, det som händer då är att det ena flötet står och studsar upp och ner några minuter innan det sjunker igen. Verkar som att felet är i fördelaren någonstans?
Loggat
1,5plan 130kvm
Bergvärme
Ctc Ecoheat
Golvvärme (bottenplan)
Perak
En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
Expert på värmepump
Antal inlägg: 516
Karma +0/-0
Varför blir allt så komplicerat till en själv??
Perak
«
Svar #28 skrivet:
26 november 2013, 22:02:11 »
Citera
Tror inte det är fel på fördelaren. Står dom i botten är det flöde. Att den jazzar lite beror nog på att det är skit i kopparna som flötena löper i. Jag tycker du skall återgå till att ställa in det flöde som skall vara enligt projekteringen. Mät tempen på tillopp och retur på resp. slinga utan ställdon. Se till att raddarna som verkar vara på samma system som golvvärmen är injusterade till rätt flöde. Eller har du golvschunt? Troligen är väl raddarna lågtempdimensionerade och går på samma kurva. Då är det skitviktigt att flödena stämmer. Börja där är mitt tips.
Loggat
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Antal inlägg: 683
Karma +0/-0
Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Puckonen
«
Svar #29 skrivet:
27 november 2013, 00:58:20 »
Citera
Sannolikt inget fel på fördelaren, det är ju bara en "förgrening". Graderingen på flödesmätarna är tydlig, mäter liter per minut och 0 är högst upp. Du vill inte ha markören högst upp.
Synglasen till flödesmätarna skall gå att göra rent, googla efter manual eller ring röris för support. Trevligt att kunna se dem, om än långt ifrån nödvändigt. en har du 4 liter i flöde på hälften av slingorna och knappt 2 på andra kan det ju indikera kortslutning (lättaste vägen). Inte nödvändigt, men som sagt trevligt.
Raddarna uppe verkar du ju iaf hjälpligt ha fått liv i. Däremot inte golvvärmen. Jag hade kopplat bort styrdon/moterer helt på alla slingor och börjat kontrollera/verfiera instrypningen. Har du dokumentationen på beräkningarna inklusive antalet varv i instrypning på respektive slinga?
Om du har det: stryp en slinga helt o räkna varven det tog att stänga, samma som beräkning -> återställ. Inte samma som beräkning -> sätt rätt strypning.
Om du inte har ngn beräknad uppgift på strypning: Stryp det "varmaste" rummets slinga (eller slingan med varmast retur). Ja, det verkar ju dumt att strypa det rummet som verkar ha värme, men då tvingar du iaf mer flöde till de kallare rummen. Ger de effekt min inte tillräcklig effekt får du strypa flödet lite till övervåningens element, då kommer större andel flödet till golvet nere. Ja, et verkar ju dumt att sänka tempen uppe, men jag tror att ditt värmebehov uppe minskar vartefter nedervåningen blir varm (varm luft lär stiga upp och golven bli en grad eller två varmare av den varmare undervåningen).
Ber om ursäkt för att jag inte läst heeeela tråden, men har du höjt farten på cirkpump för VB för att se om det blev ngn skillnad i plattan? Att flödesmätarna "hoppar" kanske indikerar luft i de slingorna, hoppar alla eller bara vissa (även efter rengöring av synglas)?
Innan vintern är över kommer du vara expert på din pump o hus!
Exempel på lämplig kvällslektyr m du inte kan sova:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0
Loggat
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kall golvvärme (bilder)
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1169
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
Jim8
dan3051
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info