Ni har rätt bägge två, och ni tänker som mig. Samtidigt som ni har fel bägge två, precis som jag.
Tror att problemet ligger i förvirring om tryckklasser (PN) hos Vatette, i detta fall.
Vatette låter en välja stödhylsa även baserat på tryckklass PN, men det är ju helt fel då det faktiskt finns olika tryckklasser med bibehållen godstjocklek.
Jag har två typer av slangar, en SDR17 PN8 PE80, och en SDR17 PN10 PE100. Även om de hör till olika tryckklasser har de bägge dimensionerna 40x2,4mm, dvs är tunnväggiga. Det är ju egentligen jättebra ur energisynpunkt för bättre konduktivitet i borrhålet mellan bergvägg och KB-vätska.
SDR betyder ju förhållandet mellan slangens ytterdiameter och väggtjockleken. 40/2,4=17 därav SDR17. Det är bara det att SDR17 kan ha flera tryckklasser, därav SDR17 med PN4, PN6,3, PN8, eller PN10. Alla dessa har styvhetsklass SN16.
Det blir ju klart då väldigt förvirrande när Vatette anger PN6,3 på en hylsa och PN10 på en annan. Det har ju ingen som helst betydelse när korrekt hylsa med korrekt diameter både kan vara PN6,3 och PN10.
Som sagt, förvirrande