Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Liten räkneövning": Boosta VV kapacitet - utan elspets  (läst 2765 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • de' e' bara Ã¥ pumpa Ã¥ le'...
Hej alla,

har nyss låtit installera en VIESSMANN 333-G A10 (med 170L VVB; den är TYST! :)) samt en 200L UKV (hus från -43 med 2" rad-rör i källaren; knäpper som f-n i bjälklaget / rören vid framledningstransienter - därav UKV'n), där säljaren / installatören menade att det inte borde vara några bekymmer att fylla min bubbelpool (ca 200L), då "pumpen går in o stöttar med 10 kW under fyllningen".
Valde att inte beställa någon "VV-EfterBrännKammare" då jag dels litade på Energimyndighetens testresultat (förvisso av den större systermodellen 343-G, med 220L VVB) som säger att man får ut 240L 40° C varmvatten med tillverkarens standardinställningar (50° C VV-bör) UTAN elspets, och dels tänkte på ingenjörers vis att 170/220=77% kapacitet i förhållande till "storasyster", dvs 185L 40° C varmvatten borde den kunna ge.

Kan bara konstatera efter ett antal prover att kapaciteten långt ifrån är tillfyllest:
"Störttappning" av 185L VV pÃ¥ 10 min (med 'boostad' VVB bör-temp=55° C): Startade dÃ¥ inget VV hade förbrukats pÃ¥ ett par timmar och laddning nyligen skett sÃ¥ att VVB-temp lÃ¥g pÃ¥ 56° C. Resultat: 185L 33° C vatten i poolen.  :-\  Inte sÃ¥ trevlig badtemperatur / kräver pool-elspets innan det känns mysigt. Nästa prov gjordes med mer beskedliga 6,2 LPM - fast dÃ¥ med rekommenderad bör-temp för VVB pÃ¥ 50° C (startade när inget VV hade förbrukats pÃ¥ ett par timmar och laddning nyligen skett sÃ¥ att VVB-temp lÃ¥g pÃ¥ 51° C):
Ca 185L tappades pÃ¥ 30 minuter med resultatet 36,4° C i poolen (tid/temp-data nedan). Wtf!?  >:(

 t min     T VVB     T tapp
   1           50         47   (pump avstängd)
   5           43         43
   6           42         42   (pump startar: VVB-laddning)
  10          40         37,6 (pump laddar VVB)
  15          39         36,7 (pump laddar VVB)
  20          39         36,1 (pump laddar VVB)
  25          38         35,9 (pump laddar VVB)
  30          38         35,6 (pump laddar VVB)
------------------------------------
  42          51          ---  (pump stänger av VVB-laddning)

Är dessa data typiska för VP med 'tappvarmvatten-coil'/VVX i beredare i denna effektklass? (Hade för mig att en 12 kW genomströmningsvärmare förmår att ge kontinuerlig duschkapacitet, dvs åtminstone 8 LPM; minns jag fel?)

Eftersom jag bor i Sollentuna - där man tillämpar "inverterad el-mängdrabatt", dvs effektavgift, och dessutom nu har investerat i en bergvärmepump pÃ¥ 10 kW - blir jag fullständigt 'algerisk' över tanken pÃ¥ att mÃ¥sta komplettera anläggningen med en elspetsberedare...    ...sÃ¥ efter denna massiva inledning nu över till den lilla räkneövningen:

Tror ni, ärade forummedlemmar, att det vore klokt / ekonomiskt försvarbart att bygga en "TVA-light" av prylarna jag fått levererade? -Jag tänker så här:

Man vill ju bada när det är bistert ute. Tag dÃ¥ 1 st 200L UKV (VIESSMANN; 2 övre o tvÃ¥ nedre anslutningar) som laddas i allra översta anslutningen med rad-vatten frÃ¥n pumpen, och med rad-stigaren ansluten pÃ¥ allra nedersta anslutningen. Anslut en cirk-pump i serie med en VVX mellan de Ã¥terstÃ¥ende anslutningarna. Förvärm inkommande KV till VIESSMANN-VVB'n m h a VVX'en. Lyxa ev till det hela med en flödesvakt som aktiverar cirk-pumpen dÃ¥ VV-behov finns (ev med ett tidrelä för att hindra 'fjutt-drift'), eller 'snika' med en Clas Ohlson-kaffebryggar-timer när poolen ska fyllas. MÃ¥let är att fÃ¥ den pörskans poolen fylld UTAN elspets, UTAN legionella-reservoar som kräver elspetsavbränning i tid och otid, till en försvarbar kostnad. Vad tror ni? Kan de' va' en bra idé / funka? Självklart kommer ovanstÃ¥ende arrangemang att ge en framledningstransient / 'temp-dipp' när det ska bubblas, men det kan jag leva med; sover ju inte när jag badar  ;) och blir därmed inte störd av 'rör-skott' frÃ¥n bjälklaget.  tummenupp

'Arslet är alltid bak' brukar det ju dock heta - så frågan är hur många bad man måste ta innan man tjänat igen kostnad för c-pump, VVX och flödesvakt samt rör-pul... -men visst borde det ge både bättre VV-kapacitet och ett mer optimalt nyttjande av pumpen?

Mvh
Björn
E9DKE (2x) från våren -06 till hösten -13. Nu 220 m 'borra' o VIESSMANN 333-G A10. Ca 140 + 120 m2 putsad trävilla i Sollentuna, by-å 43; 1,5-pers i hushåll. Ca 40-50 MWh/år innan LVP's, ned knapp 20 MWh/år med LVP's.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: "Liten räkneövning": Boosta VV kapacitet - utan elspets
« Svar #1 skrivet: 17 november 2013, 13:22:25 »
8 L/min kontinuerligt kräver mer än 12 kW. Värms vattnet 30 grader blir effekten 8/60 x 4,2 x 30 = 16,8 kW.

När vintern kommer blir inkommande vatten kallare plus att pumpen går en större del av dygnet vilket gör att ingående köldbärartemperatur blir lägren än den är nu vilket gör att pumpens effekt sjunker. Det kommer alltså inte att bli bättre.

Visar pumpens varmvattengivare rätt temperatur?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: "Liten räkneövning": Boosta VV kapacitet - utan elspets
« Svar #2 skrivet: 17 november 2013, 14:26:30 »
Nog borde det ge lite mer vv kapacitet om du kan för värma vv/kv innan det går in i beredaren men frågan är om det räcker till ändå ? Jag förvärmer vv via dubbla slingor i arbetstanken men hur mycket det ger vet jag inte för vi har alltid tillräckligt med vv trots låg inställning på vv temp på vp. Vi har endast en vanligt badkar vet inte hur mycket det rymmer men det är 1600 mm långt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bjza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • de' e' bara Ã¥ pumpa Ã¥ le'...
SV: "Liten räkneövning": Boosta VV kapacitet - utan elspets
« Svar #3 skrivet: 18 november 2013, 22:08:59 »
8 L/min kontinuerligt kräver mer än 12 kW. Värms vattnet 30 grader blir effekten 8/60 x 4,2 x 30 = 16,8 kW.

När vintern kommer blir inkommande vatten kallare plus att pumpen går en större del av dygnet vilket gör att ingående köldbärartemperatur blir lägren än den är nu vilket gör att pumpens effekt sjunker. Det kommer alltså inte att bli bättre.

Visar pumpens varmvattengivare rätt temperatur?

Ska försöka ta reda på om det går att access'a mätuttaget och verifiera den inbyggda givarens rapporterade värde i helgen;
återkommer om det. Vad gäller 'det blir inte bättre'-kommentaren:
-Nog blir det bättre! Visst sjunker effekten från värmepumpen över vintersäsongen, men framledningstemperaturen ökar - vilket ger mer lagrad energi/effekt att 'stjäla' ur UKV'n vid störttappningsövningar.

Min magkänsla säger att det positiva överväger det negativa - givet att min föreslagna modifiering införts, förstås. Vad tror du?

Mvh
Björn
E9DKE (2x) från våren -06 till hösten -13. Nu 220 m 'borra' o VIESSMANN 333-G A10. Ca 140 + 120 m2 putsad trävilla i Sollentuna, by-å 43; 1,5-pers i hushåll. Ca 40-50 MWh/år innan LVP's, ned knapp 20 MWh/år med LVP's.

Utloggad bjza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • de' e' bara Ã¥ pumpa Ã¥ le'...
SV: "Liten räkneövning": Boosta VV kapacitet - utan elspets
« Svar #4 skrivet: 18 november 2013, 22:46:01 »
Nog borde det ge lite mer vv kapacitet om du kan för värma vv/kv innan det går in i beredaren men frågan är om det räcker till ändå ? Jag förvärmer vv via dubbla slingor i arbetstanken men hur mycket det ger vet jag inte för vi har alltid tillräckligt med vv trots låg inställning på vv temp på vp. Vi har endast en vanligt badkar vet inte hur mycket det rymmer men det är 1600 mm långt.

Just det Smurfen, tycker det borde vara rätt att förvärma VV med en delmängd av arbetstankens energiinnehåll (om man nu har en sådan) vid störttappningstillfällen.
Tänker ungefär sÃ¥ här: Om 170L inbyggd VIESSMANN-VVB stÃ¥r pall för 100L störttappning (när den fÃ¥tt vila innan) - d v s värmning av ca 10° inkommande kallvatten till 40° VV ut vid ett börvärde för VVB pÃ¥ 55° (märkte ingen större temp-sänkning av VV ut vid störttappningsprovet under de första 100 upptappade litrarna) - sÃ¥ borde 200L säg 40° rad-vatten i arbetstanken (ute-temp pÃ¥ ca -10° ger ca 40° framlednings-temp för mitt hus ) orka 'boosta' de ca 10° in till Ã¥tminstone 25 förvärmda grader. Ger dÃ¥ endast 15° som 'kravlyft' för den inbyggda VVB'n, d v s hälften av energibehovet jämfört med mitt första prov av VIESSMANNs 'stand-alone-beredare'. Borde alltsÃ¥ ge 'Home run'. Borde till och med kunna hÃ¥lla lÃ¥ga 50° som börsvärde i VIESSMANN-VVB'n, eller?  ???

Mvh
Björn
E9DKE (2x) från våren -06 till hösten -13. Nu 220 m 'borra' o VIESSMANN 333-G A10. Ca 140 + 120 m2 putsad trävilla i Sollentuna, by-å 43; 1,5-pers i hushåll. Ca 40-50 MWh/år innan LVP's, ned knapp 20 MWh/år med LVP's.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: "Liten räkneövning": Boosta VV kapacitet - utan elspets
« Svar #5 skrivet: 19 november 2013, 13:11:53 »
Med tanke på att det är radiatorer i huset kommer det att bli bättre efter modifieringen. Är det riktigt kallt ute behöver inte vattnet värmas mycket i beredaren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: "Liten räkneövning": Boosta VV kapacitet - utan elspets
« Svar #6 skrivet: 19 november 2013, 21:35:53 »
Tva ska ju ge bra med vv så nog lär det ge bra har för mig att hos mig med dubbla slingor ligger tempen ut ur slingorna ca 5 grader under tanktempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bjza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • de' e' bara Ã¥ pumpa Ã¥ le'...
SV: "Liten räkneövning": Boosta VV kapacitet - utan elspets
« Svar #7 skrivet: 20 november 2013, 20:37:18 »
Roland, Smurfen,

Det låter bra, tack för bollningen; får bli en ombyggnad á la "hempular-TVA" vad det lider - återkommer med data när jag realiserat modifieringen.

Mvh
Björn
E9DKE (2x) från våren -06 till hösten -13. Nu 220 m 'borra' o VIESSMANN 333-G A10. Ca 140 + 120 m2 putsad trävilla i Sollentuna, by-å 43; 1,5-pers i hushåll. Ca 40-50 MWh/år innan LVP's, ned knapp 20 MWh/år med LVP's.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!