0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min Nibe 310 har gått sönder och jag har ägnat helgen åt att söka information om en ny värmepump. Låt oss säga att en pump håller i tio år med ett kompressor byte. Det blir väl en kostnad på kanske 65 000 kr. Vi har i dagsläget en el kostnad på 17 tusen per år, låt oss säga att den kommer att öka med 30% om vi köper någon billig El panna. 170 000 på tio år kommer att öka till ca 220 000 en skillnad på 50 000 kr köper man då i stället någon billigare elpanna varmvattenbereda för 15 000 så har man gått plus minus noll, fast med fördelen att man inte åker på stora oförutsägbara utgifter såsom att man måste byta pumpen strax efter att garanti tiden gått ut? När man har läst om hållbarhetsproblem som Nibe har på detta forumet så blir man ju lite orolig (andra tillverkare kanske också har samma problem, jag har dock inte studerat dessa trådar så noggrant). Är det rätt tänkt av mig eller kommer min elräkning att skjuta i höjden om jag byte till en elpanna?
Det finns ju numera kraftigare flvp typ Nibe 750 eller Comfortzone då blir besparingen större men dom kostar naturligtvis mera men om man kan köpa en på nätet och installera själv så blir det inte så blodigt.
Gammalt tema, diskuterat tidigare, använd sökfunktionen så hittar du lite tidigare inlägg.Med detta sagt håller jag i princip med om att det är svårt att räkna hem investeringen om man *bara* värderar en eventuell ekonomisk förtjänst.Det är ju mer än bara minskad energi åtgång som en FLVP är tänkt att ge.I ett någorlunda modernt hus måste du lösa behovet av1) Uppvärming2) Ventilation3) VarmvattenFinessen med en FLVP är att dessa tillgodoses i ett (kompakt???) paket.I mitt fall så har jag räknat med att nå *ekonomisk* breakeven efter 6-7 år utifrån den investering som gjordes för en Comfortzone CE50:a.Om den nu skulle hålla (eller kunna repareras på garanti om så behövs) under 10 år så blir det ju toppen med ytterligare förbättring av den ekonomiska kalkylen.Samtidigt har den värmt huset, försett oss med ett mycket bra inomhus klimat med utmärkt ventilation och generöst med varmvatten.På uppfarten står vår nya bil som svarar för transportbehovet. Den kostar mångfalt mycket mer än vår FLVP och kommer aldrig att kunna nå ekonomisk breakeven...
Hur löser man ventilationen om man byter ut sin flvp?