Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe fighter 310 har lagt av, vad skall man byta till?  (läst 1117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sörmland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Jag är ny här på forumet och vet inte om jag lagt denna fråga i rätt avdelningen.
Men så här är det har ett 2 våningshus på 120 kvadratmeter, braskamin installerad och en frålunftsvärmepump Nibe 310. övervåningen värms av el element. Nu när pumpen har lagt av så är det dags att byta.

Vad skall man satsa på ur ekonomisk synvinkel, Har funderat på att kanske börja med en ackumulator tank med vv beredare som tillfällig lösning för att senare bygga ut med t ex solvärme. Men då måste jag ordna ventilationen eftersom flvp sköter den biten i dagsläget. Andra problemet är väl att jag inte har vattenburen värme på övervåningen, vilket också gör att man blir lite begränsad i sitt val. Tacksam för alla råd

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Nibe fighter 310 har lagt av, vad skall man byta till?
« Svar #1 skrivet: 16 november 2013, 11:19:16 »
Det enklaste är väl att byta till en modern FLVP, Nibes F750 med 5kw kompressor måste ju passa helt perfekt med den golvytan. Dra upp en stam till ovanvåningen och sätt radiatorer, du kommer inte behöva särskilt många eftersom värmen söker sig uppåt. Alt 2 vattenburna fläktkonvektorer.

Är golven lite gamla? Lägg golvvärme även där uppe! Gör detta i steg om det känns tungt, att lägga slang och golv klarar de flesta själv om man tänker till, ta dit en rörläggare som gör ihopkopplingen mellan våningsplanen. Så kostnaden inte rakar iväg.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Nibe fighter 310 har lagt av, vad skall man byta till?
« Svar #2 skrivet: 16 november 2013, 12:02:38 »
Köp en Nibe fighter pÃ¥ blocket för nÃ¥gra tusen och installera den sÃ¥ du klarar vintern. Alernativt en liten elpanna och ack. Börja skissa, koppla och begär offerter  tummenupp
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Nibe fighter 310 har lagt av, vad skall man byta till?
« Svar #3 skrivet: 16 november 2013, 12:52:31 »
Vad är det för fel på din nuvarande 310? Är det kompressorn och de ska byta förångaren samtidigt vilket de flesta installatörer brukar vilja på en gammal maskin, så brukar det dra iväg bortåt 15 papp tyvärr.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!