0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej alla har ett problem! har en IVT pump och golvvärme som styrs via wirsbos rumsgivare mm problemet jag har är att vi köpt huset vi bor i på sommaren och nu när pumpen börjar jobba så är det väldigt varmt i vissa rum! även om jag ställer ner rumsgivaren till 0!hur ställer man in golvärmen då man ej vet hur långa slingor man har osv! mvh johan
Styrdonen brukar kärva (till golvvärmen).Vrid ned rumstermosten, känn sen på slingorna om dom forfarande är varm efter säg 1-2 timmar då har du felet därRiktigt kassa faktiskt åtminstone dom som fanns för 10 år sen!!Bäst är att köra slingorna med en "fast" strypning, och styra värmen med pumpens styrdator. Helst med båda ute och innegivare.
Jo, man bör strypa in dom korta slingorna.Förhoppningsvis så är det gjort vid installationen.Rumsgivare till golvvärme är oftast mest till besvär.Det är snarara regel en undatag att dom sitter på fel ventiler vilket innebär att sänker du i ett rum så blir det kallt i ett annat.
Jag håller på att bygga ett nytt hus och har tankar att installera golvvärme. Jag tänkte ha individuelll styrning på alla kretsarna med termostater i varje rum. Är det inte en bra ide? Om man styr värmen med pumpens styrdator får man då samma temperatur i hela huset? Om man vill ha individuell styrning så måste man väl installera styrdon och rums termostater?