Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: golvärme inställning med wirsbo  (läst 8696 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joje_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • inget är omöjligt!
golvärme inställning med wirsbo
« skrivet: 01 december 2005, 23:33:43 »
hej alla har ett problem! har en IVT pump och golvvärme som styrs via wirsbos rumsgivare mm problemet jag har är att vi köpt huset vi bor i på sommaren och nu när pumpen börjar jobba så är det väldigt varmt i vissa rum! även om jag ställer ner rumsgivaren till 0!
hur ställer man in golvärmen då man ej vet hur långa slingor man har osv!

mvh johan
80 m2 lösvirkeshus byggt -99 med golvvärme samt fristående garage på 55 m2 med golvvärme
jordvärme 350 meter slang samt pump IVT  Greenline compact 5

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: golvärme inställning med wirsbo
« Svar #1 skrivet: 02 december 2005, 09:37:02 »
hej alla har ett problem! har en IVT pump och golvvärme som styrs via wirsbos rumsgivare mm problemet jag har är att vi köpt huset vi bor i på sommaren och nu när pumpen börjar jobba så är det väldigt varmt i vissa rum! även om jag ställer ner rumsgivaren till 0!
hur ställer man in golvärmen då man ej vet hur långa slingor man har osv!

mvh johan

Byt till en lägre kurva, meny 1.1.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad joje_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • inget är omöjligt!
SV: golvärme inställning med wirsbo
« Svar #2 skrivet: 02 december 2005, 12:43:36 »
för det fösta det är en gammal IVT greenline compackt pump med enbart ratt ingen digital! men tycker ju att bara för att jag ställer ner kurvan så är ju samma golv varmare ändå! vill ha så att värmen fördelas lika i alla rum eller går det inte att ställa in med wirsbo fördelaren?

mvh johan
80 m2 lösvirkeshus byggt -99 med golvvärme samt fristående garage på 55 m2 med golvvärme
jordvärme 350 meter slang samt pump IVT  Greenline compact 5

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: golvärme inställning med wirsbo
« Svar #3 skrivet: 02 december 2005, 13:41:14 »
Styrdonen brukar kärva (till golvvärmen).
Vrid ned rumstermosten, känn sen på slingorna om dom forfarande är varm efter säg 1-2 timmar då har du felet där
Riktigt kassa faktiskt åtminstone dom som fanns för 10 år sen!!

Bäst är att köra slingorna med en "fast" strypning, och styra värmen med pumpens styrdator. Helst med båda ute och innegivare.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad joje_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • inget är omöjligt!
SV: golvärme inställning med wirsbo
« Svar #4 skrivet: 02 december 2005, 15:04:51 »
tack för det tippset skall prova och se vad som händer!

mvh johan
80 m2 lösvirkeshus byggt -99 med golvvärme samt fristående garage på 55 m2 med golvvärme
jordvärme 350 meter slang samt pump IVT  Greenline compact 5

Utloggad joje_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • inget är omöjligt!
SV: golvärme inställning med wirsbo
« Svar #5 skrivet: 02 december 2005, 15:08:00 »
tänkte på en sak såhära i efterhand! skall man inte justera insexsskruvarna i returen? längsta slingan fullt öppen osv? eller skall alla slingor vara fullt öppen?

mvh johan
80 m2 lösvirkeshus byggt -99 med golvvärme samt fristående garage på 55 m2 med golvvärme
jordvärme 350 meter slang samt pump IVT  Greenline compact 5

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: golvärme inställning med wirsbo
« Svar #6 skrivet: 02 december 2005, 16:33:43 »
Jo, man bör strypa in dom korta slingorna.
Förhoppningsvis så är det gjort vid installationen.

Rumsgivare till golvvärme är oftast mest till besvär.

Det är snarara regel en undatag att dom sitter på fel ventiler vilket innebär att sänker du i ett rum så blir det kallt i ett annat.

Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: golvärme inställning med wirsbo
« Svar #7 skrivet: 02 december 2005, 16:56:23 »
Tittade i grannbyn i förrgår. Några år gammal golvvärme, förbredd för rumsgivare.
MEN alla rören i fördelaren OMÄRKTA.

Vafför gör ni så, man blir så lessen. Jag tror nog du märker upp!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad joje_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • inget är omöjligt!
SV: golvärme inställning med wirsbo
« Svar #8 skrivet: 03 december 2005, 20:37:35 »
Jocke montör finns det ett enkelt sätt att kolla om dom sitter fel?
80 m2 lösvirkeshus byggt -99 med golvvärme samt fristående garage på 55 m2 med golvvärme
jordvärme 350 meter slang samt pump IVT  Greenline compact 5

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: golvärme inställning med wirsbo
« Svar #9 skrivet: 04 december 2005, 08:53:32 »
Det bästa sättet är nog att börja om från början.
Alltså, bort med alla motorventiler och skruva på handrattarna (om dom finns kvar, annars får du stänga på returen).
Stänger du på returen så notera först om dom är olika inskruvade då har dom justerats.
Se till att dom hamnar där dom var när du öppnar slingorna sedan.

Stäng en slinga och avvakta en dag för att se vart det blev kallt.
Notera det på nån ritning eller skiss och stäng nästa ventil osv.

Det kunde ju vara enklare att stänga samtliga slingor och öppna en i taget men det gillar inte värmepumpen.
När du ändå har alla motorventiler borta så kan det vara läge att ställa värmekurvan på värmepumpen.
Ratten på fronten på värmepumpen styr kurvan.
Det bör vara minusgrader ute för att ge bra resultat.
Vid plusgrader så kan man justera lite på finjusteringen (liten potensiometer bakom frontplåten)

När du listat ut vilken slinga som går vart så får du reda ut vilken motorventil som går till vilken rumstermostat.
Ibland finns indikeringar med lysdioder på kopplingdosan till motorventilerna som man kan se om arbetar.
En del har indikering på ventilen (grön hatt åker upp).
Sen är det bara att para ihop rätt termostat med rätt slinga.
Inte speciellt enkelt desvärre, men har man tålamod så.

Man bör åtminstonde köra en slinga utan termostat för att säkerställa ett visst flöde till värmepumpen.
Det kan ju vara till badrummet tex. där man oftast vill ha varmt.

Jag skrev i ett annat inlägg hur man kan justera slingorna så det tar jag inte upp här.
Lycka till.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad joje_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • inget är omöjligt!
SV: golvärme inställning med wirsbo
« Svar #10 skrivet: 06 december 2005, 14:59:41 »
man får tacka för denna goda information! tack tack!

mvh johan :)
80 m2 lösvirkeshus byggt -99 med golvvärme samt fristående garage på 55 m2 med golvvärme
jordvärme 350 meter slang samt pump IVT  Greenline compact 5

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: golvärme inställning med wirsbo
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2006, 22:12:31 »
Eller som jag läste någon annanstans här, (som jag faktiskt letar efter nu men inte hittar), justera varje slinga så att du har samma temperatur på returen på alla slingorna. Vilket betyder en himla massa springandes om du inte har dator, tempgivare och fördelare i samma rum..... Vilket jag inte har, jag har gått en riktig långpromenad idag, för att inte snacka om morgondagen för då blir det övervåningen som skall justeras. Nu har jag mindre än 0.2 graders skillnad på alla golvslingor nedervåningen. Förutom på garageslingan som är ganska lång och där behövs inte så mycket värme heller. Får justera efter behag där tror jag.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad exipnos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: golvärme inställning med wirsbo
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2006, 22:37:14 »
Styrdonen brukar kärva (till golvvärmen).
Vrid ned rumstermosten, känn sen på slingorna om dom forfarande är varm efter säg 1-2 timmar då har du felet där
Riktigt kassa faktiskt åtminstone dom som fanns för 10 år sen!!

Bäst är att köra slingorna med en "fast" strypning, och styra värmen med pumpens styrdator. Helst med båda ute och innegivare.

Jo, man bör strypa in dom korta slingorna.
Förhoppningsvis så är det gjort vid installationen.

Rumsgivare till golvvärme är oftast mest till besvär.

Det är snarara regel en undatag att dom sitter på fel ventiler vilket innebär att sänker du i ett rum så blir det kallt i ett annat.



Jag hÃ¥ller pÃ¥ att bygga ett nytt hus och har tankar att installera golvvärme.  Jag tänkte ha individuelll styrning pÃ¥ alla kretsarna med termostater i varje rum.  Är det inte en bra ide?  Om man styr värmen med pumpens styrdator fÃ¥r man dÃ¥ samma temperatur i hela huset?  Om man vill ha individuell styrning sÃ¥ mÃ¥ste man väl installera styrdon och rums termostater?

 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: golvärme inställning med wirsbo
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2006, 09:22:21 »

Jag håller på att bygga ett nytt hus och har tankar att installera golvvärme.  Jag tänkte ha individuelll styrning på alla kretsarna med termostater i varje rum.  Är det inte en bra ide?  Om man styr värmen med pumpens styrdator får man då samma temperatur i hela huset?  Om man vill ha individuell styrning så måste man väl installera styrdon och rums termostater?


Ska du ha VP med flytande kondensering så bör du inte ha termostater på golvvärmen, men om du skaffar en FLVP som shuntar ut radiatorvattnet så går det nog bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: golvärme inställning med wirsbo
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2006, 16:20:10 »
Skall det vara samma temperatur på returen ifrån övervåningen som på den returen som kommer ifrån plattan?
Jag har flera graders skillnad på det som kommer ifrån övervåningen gentimot det som kommer ur plattan.

NÃ¥gon som vet?!
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!