Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Konvektor fråga
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Konvektor fråga (läst 3355 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alexe
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 148
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Alexe
Konvektor fråga
«
skrivet:
13 november 2013, 15:10:58 »
Citera
Hej alla!
jag har för nävarande luft/vatten system i huset.
Nu var jag på Jula och köpte mig 2 st Konvektor som jag ska ha i källaren tänkte jag.
Fråga 1, någon som vet vad som är standard i rördimensioner i ett rörssytem?
Fråga 2, ska jag koppla konvektorn på rören direkt, dvs vatten in i konvektorn och vatten ut. Behövs ingen termostat eller likande emellan?
Andra frågor som jag kanske glömt... tacksam för ett snabbt svar. Ska nämligen till Biltema och handla om 1 h
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19322
Karma +15/-15
Smurfen.
SV: Konvektor fråga
«
Svar #1 skrivet:
13 november 2013, 15:15:00 »
Citera
Standard rördimensioner är 12 15 18 22 om det gäller koppar sen finns det pex samt järnrör också så mät rören.
Om du behöver termostat beror på vad konvektorn får värmen från och om den har inbyggd styrning av fläkten.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #2 skrivet:
13 november 2013, 15:23:11 »
Citera
En fråga till flera frågor, det var ovanligt!
http://www.jula.se/vattenburen-flaktkonvektor-4-35kw-416087
Denna konvektor köpte jag.
Om jag förstår rätt så ska man bara ställa antal grader, så ska den sköta sig själv, så jag antar att det är en termostat inbyggd.
Fläkthastigheten är jag dock osäker på om den sköts automatiskt.... :-P
Det var nästan som att köpa grisen i säcken!
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #3 skrivet:
13 november 2013, 15:32:35 »
Citera
Om den styr fläkten själv så behövs ingen termostat men när fläkten stoppar kommer vattnet snurra genom konvektorn och tillbaka till vp vilket inte är optimalt om vp är kopplad direkt till systemet utan shunt är den det ?
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13327
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #4 skrivet:
13 november 2013, 15:42:50 »
Citera
Det är bara fläkten som styrs av termostaten, så precis som Smurfen säger så måste du ha nåt som begränsar flödet så att du inte kortsluter värmesystemet när fläkten står still så att ingen värme avges i konvektorn. Lämpligtvis en fast strypventil, men vill du vara lite mer hi-tech så sätter du in en magnetventil som styrs av konvektorn på nåt bra sätt...
«
Senast ändrad: 13 november 2013, 15:46:37 av purjo__
»
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #5 skrivet:
13 november 2013, 15:44:54 »
Citera
Som den ser ut nu utan konvektorn inkopplad så är det 4 ledningar som går till källaren, och 6 upp till bottenvåningen. Dvs 2 slingor i källaren, och 3 slingor där uppe. Till detta så finns det en shunt som reglerar värme ut till elementen, enligt termostat inne i huset. Och en cikulations pump som alltid är på.
Dock så har jag ställt pannan att aldrig gå under 35 grader då jag kan elda på bottenvåningen och då stannar värme ut till element. Men med minst 35 grader ut från pannan så har jag alltid värme ut till element i källare, och på bottenvåningen har jag termostat på alla element som öppnar, och stänger efter behov i just det rummet.
Nu är tanken att koppla på konvektorn i källaren 2 st. (tanken med detta är att få mera värme, och mera luftomrörning i källaren) som om det hade varit luft/luft. Så, frågan är ju vad det är jag behöver ha för att det ska fungera optimalt. Är inte riktigt insatt i allt ännu. Men vill gärna göra rätt från början!
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +23/-12
Kön:
purjo__
«
Svar #6 skrivet:
13 november 2013, 15:46:45 »
Citera
Kollar man på kopplingsschemat i manualen så finns det en streckad pryl benämnd 'Valve'. Jag är ganska säker på att det inte sitter nån ventil i den, men det kan mycket väl vara så att den är förberedd för det så att det finns en styrsignal på kortet man kan använda för att styra en egen ventil.
"Broken line use for water valve model" står det till och med om man tittar lite noggrannare...
«
Senast ändrad: 13 november 2013, 15:48:53 av purjo__
»
Loggat
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #7 skrivet:
13 november 2013, 15:50:39 »
Citera
Jag tror att det enklaste är att sätta ett vanligt radiatorkoppel med termostat före fläktkonvektorn som stryper flödet vid övertemp och låta fläkten på konvektorn snurra hela tiden. Då får man möjlighet att justera flödet samt en enkel lösning tror jag i alla fall
Loggat
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #8 skrivet:
13 november 2013, 15:51:12 »
Citera
Så med andra ord, när fläkten stannar så ska även varmvattnet igenom konvektorn också strypas helt?
Hur menar du purjo__ med det är med kortslutning. Vad är det som skulle kunna kortslutas?
För är det cirkulation igenom hela tiden (med fläkten på, eller den avstängd) så det enda som kan hända väl att det inte kommer varm luft ut, utan "stannar" inne i konvektorn?!
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +23/-12
Kön:
purjo__
«
Svar #9 skrivet:
13 november 2013, 15:59:47 »
Citera
Med kortslutning menas att varmt vatten går tillbaks direkt till värmepumpen utan att kylas ned. När fläkten står still blir det i princip ingen värmeavgivning i konvektorn, utan vattnet passerar utan att kylas ned nämnvärt. Har du fritt flöde genom konvektorn så kommer returtempen vid VP'n att stiga snabbt och VP'n luras att stanna för tidigt.
Ett annat problem med att inte strypa flödet genom konvektorn är att den kommer att stjäla för mycket av flödet i resten av värmesystemet så att det inte blir tillräckligt varmt.
Med andra ord behöver du på nåt sätt strypa flödet genom konvektorn hur du än gör. En magnetventil som dessutom stänger av flödet när inte fläkten går är bonus.
Loggat
Gävleborg.
HansMarten
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 731
Karma +0/-0
Kan lite om mycket=)
HansMarten
«
Svar #10 skrivet:
13 november 2013, 16:48:33 »
Citera
Jag hade bara dragit upp en kringla från den varma stammen, med en väldigt liten ställbar cp (vvcpump kanske) och sedan låtit vattnet gå tillbaka till samma stam. Om den "snor" all värme från radiatorerna därefter så stryp lite. Då får du ingen kortslutning.
Loggat
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år ( 25 kwh/m2/år !!)
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund
Jag älskar Japanskt!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Konvektor fråga
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 707
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
TS Comfort AB
Zyberdude
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info