Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Ojämn värme Nibe Fighter 1110
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Ojämn värme Nibe Fighter 1110 (läst 2263 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MatsLo
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
MatsLo
Ojämn värme Nibe Fighter 1110
«
skrivet:
12 november 2013, 15:55:54 »
Citera
Hej
Jag har en bergvärmepump Fighter 1110 som tuffat och gått i snart 12 år utan några problem.
Nu så har jag svårt att få jämn värme i huset, radiatorena känns varmare när det är varmt ute än när det är kallt och innertempen sjunker-. Tidigare så har pannan bara tuffat och gått utan några problem alls. I manualen finns det en massa olika parametrar som man kan justera, dessvärre så står det knapphändigt vad som menas och vilka världen man bör ha, så nu hoppas jag på lite hjälp av er innan jag ringer service. Huset är byggt 1970 ca 200kvm och har radiatorer dvs inte golvvärme samt ligger i Stockholm.
Så här ser värderna ut på pannan:
VB fram 47(VV)
Varmvatten 44
VB-r 43(A)
VVstat 44(43)
KB-f 4
KB-r 1(-12)
VB -fram min 10
VB-fram max 60
Kurvlutning 10
Tackar på förhand!
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13444
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Ojämn värme Nibe Fighter 1110
«
Svar #1 skrivet:
12 november 2013, 16:01:07 »
Citera
Har du kollat att växelventilen mellan värmesystemet och varmvatten beredaren funkar som den skall? En annan möjlig felkälla är nån tempgivare som inte mäter rätt.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
MatsLo
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
MatsLo
SV: Ojämn värme Nibe Fighter 1110
«
Svar #2 skrivet:
12 november 2013, 16:05:49 »
Citera
Purjo
Nej jag har inte kollat något eftersom jag inte vet var jag skall börja, jo min första tanke är ju att någon tempgivare har gett upp eftersom radiatorena trots allt blir varma och pumpen funkar. Men vill först kolla att inställningarna som jag skrev ner är rimliga, dvs att nån inte är ställd i helt fel läge av misstag.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 31146
Karma +22/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Ojämn värme Nibe Fighter 1110
«
Svar #3 skrivet:
12 november 2013, 18:06:12 »
Citera
Det finns fler värden i installatörsmenyerna.
Men de du visar i första tråden är OK.
Det skulle dock ge mer om du läste av värdena då värmepumpen värmer huset?
Har du rumsgivare?
Vad visar utegivare (visar den rimligt värde)?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
MatsLo
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
MatsLo
SV: Ojämn värme Nibe Fighter 1110
«
Svar #4 skrivet:
12 november 2013, 20:57:52 »
Citera
Carl N
Aha installatörs menyn hittade jag inte
Värmepumpen värmde huset idag
Nej har ingen rumsgivare (tyvärr)
Utetempen är korrekt idag var det +6 grader
«
Senast ändrad: 12 november 2013, 21:00:12 av MatsLo
»
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
SV: Ojämn värme Nibe Fighter 1110
«
Svar #5 skrivet:
12 november 2013, 21:27:01 »
Citera
Här är en manual:
http://www.rorjour.se/nibe/1110.pdf
I avsnitt 11 beskrivs hur du kommer till installatörsmenyn. (Håll knappen kanal intryckt i >7sek.)
Ange gärna de värden du skriv tidigare men som sagt när värmepumpen gör värme, inte VV
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Ojämn värme Nibe Fighter 1110
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1173
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info