Har köpt ett parhus om 133kvm+25 biyta. Huset är 3plan, där underplanet är i souteräng.
Köpte av äldre par som inte kunde ge mig så mycket information om hur ventilationssystemet fungerar, endast att dom i slutet på 2012 installerade en ny IVT590 frånluftsvärmepump.
Nu sitter jag och funderar hur de olika delarna fungerar och hur jag bäst ska ställa in det.
Såhär ser det ut enligt en ritning jag har:

Tycker att det känns lite kallt inne nu när hösten har kommit, håller ca 20-21 grader på mellanplanet (kök och vardagsrum). När jag känner med handen vid de ventiler som "fiser" ut något ljummen luft så tycker jag att det känns lite för kallt... Varmvatten finns så det förslår, man kan duscha länge flera personer utan problem. Testade dock att slå ifrån varmvattenprioriteringen på värmepumpen, men då gick det knappt att ta ett bad utan att varmvattnet tog slut så den åkte på igen.
Inställningarna på värmepumpen är alltså:
Kompressor - på
VV prio - på
Eltillskott - av
Har förstått att det sitter ett litet vattensystem som värmer luften i ett aggregat (vittsjö kanalvärmare 900w) och ett TA400. TA 400 är inställt på läge 1, står dock i en manual i huspärmen att läge 1 är för hus <100kvm, läge två är för >100kvm...
Kan jag ändra det till läge 2 utan att rubba ventillationssystemets injustering? Gissar att det har med fläkthastigheten att göra?!
Har även läst om en schunt i IVT590 som styr vattentemperaturen till TA400, är det någon som kan förklara om/hur jag kan justera upp temperaturen via den? Vet var den sitter, men ör osäker på hur jag skruvar, medsols eller motsols för högre värme, hur jag ser vilken nivå den är inställd på osv.
Har dock känt på vattenledningen vid TA400 och den känns relativt varm, dock inte skållhet.
Vad gör elpatronen i värmepumpen? Värmer den luften eller vattnet till TA400? Bör jag ha den påslagen kanske?
Just nu har jag samtliga elradiatorer på 15grader, och dom är kalla. Golvvärme på badrum övre planet är igång på 22 grader, mest för att det ska vara skönt för fötterna efter duschen, men antar att det kan bidra till lite värme i resten av huset också.
En anna fråga är ju hur mitt system kan hjälpa till att transportera runt varmluft om jag skulle installera en luftvärmepump, tror ni det kan vara en bra ide?!
Som sagt, många frågor! Jag blir glad om jag får svar på någon/några av dom!!
Mvh