Hej igen!
Tänkte ta detta i en separat tråd, hoppas det är ok!
IVT 490 från 2001 med lite skumma menyer i förhållande till manualer som inte kopplar in elpatronen.
När man kör pannan så säger den värmebehov 0% och varmvattenbehov 0% i menyerna.
Temperaturerna nu under uppstart är GT1 (framledningstemp) 13.8, GT2(Utetemp) 6, GT3:1 (tappvatten) 11, GT3:2 (varmvatten):13.7, GT3:3(värmevatten)14.2, GT6(kompressor) 56.
Jag tycker att pannan borde dra igång elpatronerna, endast "duschikon" och kompressor ikon lyser grönt.
Jag har återgått till fabriksinställningar så standardvärden används, även kollat i servicemeny:erna där återfann jag att man kan starta eltillskott manuellt. även om detta startas manuellt så drar inte reläerna på kraftkortet så det skickas ingen ström fram till patronerna.
Om pannan körs i manuellt läge så kan framledningstemperaturen regleras med den manuella termostaten och det stora värmeelementet (Y-kopplade) med det stora reläet fungerar.
Nu till mina funderingar
det sitter ett sk effektvaktkort i pannan. Jag har googlat runt på nätet men inte hittat så mycket info om detta. Nåväl kortet har byglingar för säkringstal, effekt på pannan och spänning.
Pannan har tidigare varit inkopplad med treströmkännare som förmodligen varit anslutna via plint A, B, C och D. Antar att en plint för respektive fas och sedan en gemensam ledare för alla, någon som vet? Jag borde kunna kolla på kretskortet.
Nåväl kan det vara så att detta kortet blockerar kraftkortet från att dra reläerna till elpatronerna?
Kortet har tre lysdioder en av dem blinkar grönt, skall alla lysa eller vad betyder det någon som vet?
Jag har gammal mjukvara så har inte alla funktioner under kap 8 inställningar för tillskott.
Är det någon som vet vart man kan få tag i manualen till effektvakten hittade inte den på ivt:s hemsida?
Kan man koppla bort effektvaktkortet på något sätt? Blir pannan tokig om man bara ryker bandkabeln som går från kraftkortet?
Tacksam för råd och hjälp!
Bertil L