Är som sagt rudis när det gäller uppvärmning och värmepumpar som nybliven husägare. Men jag vill lära mig och är väldigt nyfiken på vad ni experter har att säga om vår anläggning och dess dimensionering. Vi bor i ett nybygge (inflytt juni 2013) och under själva bygget fick jag helt förlita mig på andra vad gäller rekommendationer. Så det skulle vara kul att höra vad ni säger.
Kåken är ett lösvirkesbygge (trä) på 160kvm boarea, 1-planshus i Uppsala-trakten. Fönstren 3-glas isolerruta. Platta på mark med golvvärmeslingor i hela huset. Golvärmen styrs med KNX, separat för alla rum. Vi håller 19°C i gästrummet, 20°C i tre sovrum, 23°C i badrummen och 21°C i resterande delar.
FTX-ventilation (Heru 75S 2). Bergvärme 176m aktivt hål och en CTC EcoHeat 308. Rumsgivaren för EcoHeat:en är inaktiverad så den går bara på yttertemperatur. Just nu är framledningen så pass låg att badrummen inte riktigt håller 23°C även fast styrdonen alltid är helt öppna. Vi har även en braskassett i vardagsrummet på 9kW (nominell effekt) samt en fläkt som aktiveras när kaminen är igång för att flytta varmluft från vardagsrummet till allrummet i andra änden av huset. Har förstått att det egentligen är lönlöst att värma kåken med ved när man har bergvärme men den lär iaf gå en del under vinterhalvåret av andra skäl.
Har jag missat något som är av värde? Vill som sagt lära mig mer om min anläggning. Är borrhålet tillräckligt djupt? Hur är CTC:n?
Vi har även funderat lite på att bygga pool i framtiden (4-5 år framåt i tiden). Kan vi använda CTC:n för detta? Är borrhållet fortfarande tillräckligt djupt? Ska man komplettera med EcoSol? Är dock rädd att det blir trångt i vår redan lilla tvättstuga.