0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Anticimex som gjorde energideklarationen hade inga förslag på energibesparingar, men flera på forumet verkar ha bägge pumpar tillsammans.
Räknar man lite grovt på ditt hus så har du en värmeförbrukning på 18000 kWh. Med en bra luft-luft pump så kan du lätt minska det med 50%
Vad är den verkliga förbrukningen? Lyssna med el-bolaget som levererar elen till huset vad förbrukningen varit i snitt under åren.Hur gammalt är huset?
Vad heter Nibes största frånluftsvärmepump, om det är en Nibe 750 så finns det inte sååå mycket att spara på att sätta in en luftvärmepump, men troligen har du inte den, och då blir det bättre affär.Räkna med att du, lite beroende på planlösning kan spara ca 30-50% av det eltillskott som din frånluftsvärmepump idag drar, allt beroende på hur pass öppen planlösning ni har, och hur mycket av värmen som kan söka sig upp till övervåningen.Att sätta in en luftvärmepump som komplement till en frånluftsvärmepump och få maximal besparing är inte tvärenkelt, jag skulle göra som följer:Så länge frånluftsvärmepumpen på egen hand kan värma huset utan eltillskott skulle jag låta luftvärmepumpen stå.Jag skulle stänga av golvvärmen helt i de rum luftvärmepumpen på egen hand kan värma när det annars skulle behövts eltillskott för att hålla huset varmt, på detta sätt så leder du om den effekt som frånluftsvärmepumpen kan ge till delar av huset och rum som luftvärmepumpen inte kommer åt att värma, som t.ex. tvättstuga, garage och rum på övervåningen.Först när det blir riktigt kallt borde det behövas eltillskott till frånluftsvärmepumpen.För optimal besparing behöver du helt enkelt sätta dig in i, och förstå, hur ditt värmesystem fungerar, och störst besparing får du om du helt stänger av eltillskottet på frånluftsvärmepumpen.
En person menade att det är en extra bra kombination med frånluft och luft, eftersom "luftvärmepumpen värmer inneluften, som frånluftsvärmepumpen sedan kan utnyttja gratis för att driva golvvärmen". Ligger det något i det intellektuellt tilltalande resonemanget tro?