0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bakterietillväxt behöver du inte bry dig om, detta beroende på att CTC använder sig av en genomströmningsberedare, en slinga på ca 25 meter som går inuti övre delen av acken. i den lilla mängd tappvarmvatten som varmhåll hinner aldrig några bakterier växa till.Min uppfattning är att du skall sänka börvärdet i övre delen så mycket att du/ni tycker att tappvarmvattentillgången blir för klen, eller att ni upplever det för kallt, t.ex. vid handdisk.Jag tycker dock inte att ni skall ha börvärdet högre än 50 grader om ni tycker att det funkar bra för er.60-65 grader ger massor med tillskottel, det bli i princip en elpanna av den om du ställer börvärdet där.
Citat från: Rickard skrivet 01 december 2005, 11:07:06Bakterietillväxt behöver du inte bry dig om, detta beroende på att CTC använder sig av en genomströmningsberedare, en slinga på ca 25 meter som går inuti övre delen av acken. i den lilla mängd tappvarmvatten som varmhåll hinner aldrig några bakterier växa till.Min uppfattning är att du skall sänka börvärdet i övre delen så mycket att du/ni tycker att tappvarmvattentillgången blir för klen, eller att ni upplever det för kallt, t.ex. vid handdisk.Jag tycker dock inte att ni skall ha börvärdet högre än 50 grader om ni tycker att det funkar bra för er.60-65 grader ger massor med tillskottel, det bli i princip en elpanna av den om du ställer börvärdet där.Undre elpatronen går in först då VP ej får gå pga för låg ute temp. Vid störrre värme ut då VP ej klarar av att upp fylla kurvan så öppnas shunten så att värme tas från övre delen så att eltillskott hjälper till vid radvärme.Rickard Vill rätta ditt inlägg att om man ej har sep toppingupp elberedare behöver man ha högre temp i övre delen i Echoel. Minst 65 grader vill jag rek. VP går mot nedre delen med CTC så kallat flytande kondensering (reglering) styrs så att VP stoppar med ca 5 gra över temp mot värmekurvans börvärde.Sen var 4 gång startar VP och går längre tid till stopp temp på 55 grader. Mewn även med detta för att få VV tillräcligt varmt för disk, dusch etc måste övre delen ligga på högre värde. Sen den förlust värmer viss del rummet där pannan står i är oftast behov av någon värme, så det är därför positivt.
Är det alltså så att enbart övre delen används för tappvatten? Så tappvattnet är alltid eluppvärmt (förutom den lilla uppvärmning som sker genom att värme från nedre delen stiger uppåt)? Och nedre delen av pannan (och därmed VP:n) används bara för radiatorsystemet (om man bortser från exemplet när tillskottsvärme behövs)?Orsaken till frågan är att jag har satt shuntfördröjning till 240minuter men så fort jag duschar så går övre elpatron in och värmer ändå. Jag tycker att VP:n borde försöka under dessa 4h utan att elpatron ska användas alls.
Jag har min övre del ställd på 47gr och den påverkar inte vp:..den undre är ointressant så länge vp:n är igång...Det låter som din shunt har kärvat fast..den går att styra i inställningarna...prova och titta om shunten rör sig.Du kan ju även ha missat i inställningarna och blockerat vp:n...dåbeter den sig nog så också..Min el går också in när jag duschar..när vattnet blir kallare än 45gr..och jobbar upp den till 50gr,detta är helt normalt..men sen värmer bara elen ibland...var tredje timma ungefär..vid 0gr ute